Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspvik, Nils Petter
dc.contributor.authorLysheim, Mari Helene Reinaas
dc.date.accessioned2020-07-11T16:00:47Z
dc.date.available2020-07-11T16:00:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663756
dc.description.abstractFormål: Formålet med denne litteraturstudien var å undersøke eksisterende forskning på tilpasset opplæring i kroppsøving for elever med funksjonsnedsettelser som baserte seg på det norske skolesystemet. Det skulle også undersøkes hvilken forskningsmetode som var brukt for å kartlegge funnene. Metode: For å undersøke problemstillingen ble det foretatt et litteratursøk. Litteratursøket ble hovedsaklig gjort i Google scholar. Studiene ble inkludert dersom de oppfylte inklusjonskriteriene. Resultat: 6 av 268 studier oppfylte inklusjons- og eksklusjonskriteriene. Her hadde fire av studiene intervju som metode mens to av studiene hadde intervju og observasjon. Majoriteten av studiene var gjort fra lærerperspektivet. Samtlige studier hadde mindre enn 10 deltakere. Konklusjon: Rammefaktorer som for eksempel skolens ressurser, økonomi, lærers kompetanse og utdanning og klassestørrelse ser ut til å være relevante for forskningsfeltet. Tilpasset opplæring kan være vanskelig, noe som bekreftes med at flere lærere ikke legger til rette for elever med funksjonsnedsettelser slik at de blir utelatt fra kroppsøving med resten av klassen. En mulig begrepsproblematikk med ulike definisjoner på funksjonsnedsettelse og funksjonshemming gjør det vanskelig å sammenligne resultatene fra studiene. Nøkkelbegrep: tilpasset opplæring, kroppsøving, funksjonsnedsettelse og funksjonshemming
dc.description.abstractAim: The aim with this review study was to look at existing research on the subject “adapted teaching in physical education for pupils with disabilities”. This was restricted to the Norwegian school system. In addition to this, the research methods used in each study was of interest. Methods: A review study was used to explore the chosen topic. The research was mainly done in the database Google scholar. The studies were included if they met the inclusion criterions. Results: 6 out of 268 studies fulfilled the inclusion and exclusion criterions. Four of the studies used interview to give insight to the theme while the other two combined both interview and observation. Most of the studies were done from a teacher’s perspective. All the studies had less than 10 participants. Conclusion: Different set of frameworks such as resources, economy, and teacher’s education can be of relevance when it comes to adapted teaching. Pupils with disabilities are often excluded from physical education with their class due to teachers lack of adapting the classes. There is a possible difficulty with defining different disabilities, which makes it hard to compare important results from the studies. Key words: Adapted teaching, Physical Education, Physical Disabilities  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKroppsøving og tilpasset opplæring i den norske videregående skole
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel