Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjøbli, Eli
dc.contributor.advisorBach, Ragnihild
dc.contributor.advisorThommesen, Liv
dc.contributor.authorHjelleset, Terese
dc.contributor.authorThomassen, Madelen Kristine
dc.date.accessioned2020-07-07T16:09:43Z
dc.date.available2020-07-07T16:09:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661300
dc.description.abstractDet er utfordrende å få tak i ferske nok uriner som inneholder tilstrekkelige variasjoner av normale og patologiske funn til opplæring i urinmikroskopi. Det har derfor lenge vært av interesse for både bioingeniørutdanningene og diagnostiske laboratorier å finne en digital løsning på problemet. Formålet med prosjektet er å utforme digitale læringsressurser som kan forbedre og komplementere den eksisterende opplæringen i urinmikroskopi. Innledningsvis i denne oppgaven presenteres teori om urinmikroskopi som diagnostisk verktøy, elementer i urinsediment og deres kliniske betydning samt de vanligste sykdommene i urinveiene. Deretter presenteres bruken av WordPress og H5P. NTNU BETA opprettet en nettside på WordPress kalt https://h5p.it.ntnu.no/hbio3005. Deretter tilpasset vi nettsiden for bruk som en læringsressurs til opplæring i urinmikroskopi. Øvingsoppgaver ble utformet ved hjelp av verktøy i utvidelsen H5P i WordPress, med fokus på gjenkjenning av elementer i urinsediment. Bioingeniørstudenter har testet øvingsoppgavene. Nettsiden er ferdigstilt med teorisider og oppgaver med tilhørende bilder som viser mange ulike elementer i urinsediment. Resultatene fra utprøvingen som ble gjennomført tilsier at det er både ønske og behov for bruk av en slik nettside, og at nettsiden oppfyller kravene til å kunne brukes som en læringsressurs til opplæring i urinmikroskopi.
dc.description.abstractIt is challenging to obtain enough fresh urine samples with variations of content for urine microscopy training. Therefore, it has been of interest for the Biomedical Laboratory Scientist educations and the diagnostic laboratories, to find a digital solution for this problem. The purpose of this project is to customize digital learning resources that can improve and support the existing urine microcopy training. Initially in this thesis, we describe urine microscopy as a diagnostic tool, characterizations of elements found in urine sediment and their clinical significance, as well as the most common urinary tract diseases. We also present the use of WordPress and H5P. NTNU BETA created a website on WordPress called https://h5p.it.ntnu.no/hbio3005. We then customized the website, making it suitable for use as a learning resource for urine microscopy. Exercises were included and designed by using tools in the WordPress plugin H5P, focusing on the recognition of elements in urine sediment. Biomedical scientist students have tested the exercises. The website is completed with theory pages and exercises with pictures showing different elements found in urine sediment. The results from the testing performed suggest that there is both a desire and need for a website like this, and that the website is suitable to be used as a learning resource for urine microscopy training.
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital opplæring i urinmikroskopi
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel