Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNervik, Jon Arve
dc.contributor.authorHovland, Mina Cornelia V.
dc.date.accessioned2020-07-07T16:03:37Z
dc.date.available2020-07-07T16:03:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661112
dc.description.abstractUndertegnede har reist uendelig mange ganger med tog, som mange andre nordmenn og har de siste årene hørt masse om Jernbanereformen i media, der den har fått mye oppmerksomhet. NPM er en «reformbølge» som blir heftig debattert på det politiske plan. Mange er for denne typen liberalistiske måte å reformere offentlig sektor på, samtidig som det også er stor skepsis til om dette er veien å gå. Jeg har vært interessert i å forstå hva som ligger til grunn for etableringen av Vy (før kalt NSB) og det at staten Norge har konkurranseutsatt jernbanen. Jernbanereformen kan beskrives og analyseres som en del av moderniseringen av offentlig sektor de siste førti årene. Retorikken bak NPM-reformene har fra land til land gått sin seiersgang, og den store og planleggende staten er avløst av en slankere «supermarkedsstat». De reformene som er iverksatt, slik som Jernbanereformen, blir oppfattet som en suksess og spres på tvers av landegrensene med økende styrke og intensitet (Christensen et al., 2017, s. 224). Temaet for oppgaven er inspirert av den nyliberalistiske reformbølgen i offentlig sektor og– ny offentlig styring. Den nye offentlige styringen som har fått det internasjonale begrepet New Public Management, som jeg benytter for forstå implementeringen av jernbanereformen og etableringen av Vy.
dc.publisherNTNU
dc.titleJernbanereformen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel