Show simple item record

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorBø, Siri Marie
dc.date.accessioned2020-07-07T16:03:22Z
dc.date.available2020-07-07T16:03:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661101
dc.description.abstractDenne studien undersøker opplevelsen av autonomi, kompetanse, tilhørighet og selvbestemt motivasjon hos deltakere på gruppetrening. Formålet er å øke forståelsen og kunnskapen rundt hovedpersonen på gruppetrening, nemlig deltakeren. Problemstillingen lyder: Hvilke faktorer er avgjørende for at deltakeren opplever autonomi, kompetanse og tilhørighet på gruppetrening, og hvilken motivasjon har deltakeren? Det teoretiske rammeverket tar for seg begrepet motivasjon, selvbestemmelsesteorien med miniteoriene grunnleggende psykologiske behov og organisk integrasjons teori. Motivasjon er et bredt begrep. I det hverdagslige beskrives det som det gir våre handlinger retning og styrke, og vi kan bli motivert i flere retninger samtidig (Teigen, 2018). Selvbestemmelsesteorien ser motivasjon som resultatet av både psykiske elementer og sosiale konstruksjoner (Ryan & Deci, 2002). Teorien om grunnleggende psykologiske behov tar for seg menneskets behov for tilfredsstillelse av autonomi, kompetanse og tilhørighet. Ved en tilfredsstillelse av disse vil man oppleve økt internalisering og integrering av motivasjon (Ryan & Deci, 2000). Mange oppfatter motivasjon som noe som enten deles inn i ytre eller indre former. Organisk integrasjonsteori prøver å unngå denne dikotomiseringen, ved å skape et kontinuum hvor motivasjon er i endring. I denne oppgaven ble det gjennomført tre kvalitative dybdeintervjuer med tre kvinnelige gruppetimedeltakere. Informantene var i alderen 25-55 år, hvor samtlige går jevnlig på gruppetrening ved et av de største treningssenterkjedene i Trøndelag. Oppgavens funn viser at informantene opplever tilfredsstillelse av autonomi, kompetanse og tilhørighet ved deltakelse på gruppetrening. Gruppeinstruktøren spiller tilsynelatende en stor rolle for denne tilfredsstillelsen. Da det oppleves at informantene får sine grunnleggende behov dekket på denne arenaen, skal man kunne forvente stor grad av autonom motivasjon. Informantene viser tegn til introjeksjon, moderat autonom motivasjon og sterk internalisering ved identifisert regulering. Det er vanskelig å si om denne har blitt så sterk at reguleringen kan kalles integrert og fullstendig autonom.
dc.description.abstractThis study examines the experience of autonomy, competence, belonging and self-determined motivation among participants in group exercise. The purpose is to increase the understanding and knowledge of the main person in group training, namely the participant. The question of study reads: What are important factors for the participant to experience autonomy, competence and belonging in group training, and what motivation does the participant have? The theoretical framework deals with the concept of motivation, the theory of self-determination with the two mini-theories theory of basic psychological needs and organic integration theory. Motivation is a broad concept. In everyday life it is described as giving our actions direction and strength, and we can be motivated in several directions at the same time (Teigen, 2018). Self-determination theory sees motivation as the result of both psychic elements and social constructions (Ryan & Deci, 2002). The theory of basic psychological needs addresses the human need for satisfaction of autonomy, competence and belonging. By satisfying these, one will experience increased internalization and integration of motivation (Ryan & Deci, 2000). Motivation as commonly perceived as something that is either in outer or inner forms. Organic integration theory tries to avoid this dichotomization by creating a continuum where motivation is changing. In this study, three qualitative in-depth interviews were conducted with three female group exercise participants. The informants were aged 25-55, and are regularly attending group training at one of the largest fitness center in Trøndelag. The findings show that the informants experience satisfaction of autonomy, competence and belonging when participating in group training. The group instructor plays an apparently big role for this to happen. As the informants are getting their basic needs satisfied in this arena, one should expect them to have autonomous motivation. The informants show signs of introjection, moderate autonomous motivation and strong internalization in identified regulation. It is difficult to say whether this has become so strong that regulation can be called integrated and fully autonomous.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIndividet i gruppen. En kvalitativ undersøkelse av autonomi, kompetanse, tilhørighet og selvbestemt motivasjon hos tre kvinnelige deltakere på gruppetrening
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record