Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorSandvik, Jo-Inge.
dc.date.accessioned2020-07-07T16:03:07Z
dc.date.available2020-07-07T16:03:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661088
dc.description.abstractDenne oppgaven vil belyse motivasjonen til elever som har valgt individuell toppidrett på videregående skole. En forståelse av hva motivasjonen deres er, og hva som ligger til grunn, blir sett i lys av selvbestemmelsesteorien. Hva motiverer disse elevene til å drive på med sin idrett? Oppgaven er basert på tre kvalitative dybdeintervju av elever i fra videregående skole. Intervjuene forsøker å gå i dybden av hver enkeltes oppfatning, deres egne erfaringer og hver enkelt elevs motivasjon. Konklusjonen fra analysen, og i fra tidligere forskning som omhandler samme tema, får frem at det er flere faktorer spiller inn på motivasjon for å drive med idrett på Videregående skole. Det sosiale, det å komme i god form, å mestre idretten sin, og å bruke idretten til avkobling, er faktorer som viste seg å være viktige for motivasjonen hos elevene i denne undersøkelsen. I tillegg var det å oppleve tilhørighet, og oppfatning av egen identitet knyttet til idretten viktig for elevene. Det å identifisere seg som en toppidrettsutøver virket å være spesielt viktig, og en stor motivasjonsfaktor for guttene i undersøkelsen.
dc.description.abstractThis thesis will look at motivation in students who have chosen individual sports in high school. An understanding of what their motivation is, and what the basis of it is, will be seen in connection to the self-determination theory. What motivates these students to do their sports? The thesis is based on three qualitative depth interviews of students in high school. The interviews seek to go in depth of every students perception, their own experiences and each students motivation. The conclusion from the analysis, and from earlier research on the same theme, presents several factors that plays a role in in the motivation to do sports in high school. Social factors, to get in shape, to master their sport, and to use the sport for relaxation, are factors that proved to be important for the student’s motivation in this research. In addition, the experience of relatedness, and perception of their own identity in connection to their sport was important for the students. To identify as a top athlete seemed to be particularly important, and a big motivational factor for the boys in the study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon hos skoleelever som har valgt individuell toppidrett på videregående skole
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel