Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJacobsen, Torbjørn Skåleskog
dc.contributor.authorGrøterud, Anne
dc.contributor.authorHaugen, Kristin Østad
dc.contributor.authorHelgerud, Hanne Aleksandra Kjærstad
dc.date.accessioned2020-06-18T16:01:12Z
dc.date.available2020-06-18T16:01:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2658711
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne oppgaven er å se på forskningsspørsmålet: hvordan kan sanseintegrasjon bidra til endring i dagliglivet til barn med autismespekterforstyrrelse (ASF). Det er også sett på hvordan ergoterapeuter kan bruke sin kompetanse, for å benytte sansintegrasjon på barn med ASF. Innledning: Kjennetegnene til ASF er avvikende egenskaper innenfor gjensidig sosial interaksjon og kommunikasjon, begrensende interesser og gjennomførbare aktiviteter, og en særegen måte å gjennomføre ting på. Sanseintegrasjonsteorien kan sees på som den neurologiske prosessen, som organiserer sanseimpulser fra omgivelsene og egen kropp. Metode: Det er gjennomført en kvalitativ litteraturstudie. Det ble benyttet inklusjon- og eksklusjonskriterier for å finne de aktuelle studiene. Resultat: Fra studiene kommer det frem at sanseintegrasjon blir brukt i varierende grad på barn med ASF. Det er sett endringer i daglige aktiviteter, sanseapparatet, kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter og adferd. Det er også sett at intervensjonene benytter forskjellige navn, men baserer seg på samme teori som skaper en forvirring. Konklusjon: Sanseintegrasjon kan bidra til endring i dagliglivet til barn med ASF ved at intervensjonen blir tilpasset barnets sanseutfordringer. Det er likevel vanskelig å si med sikkerhet at sanseintegrasjon har en positiv endring på dagliglivet til barn med ASF. Dette fordi studiene bruker intervensjonene på ulike måter, som førte til ulike resultater. Det trengs mer forskning på hvordan sanseintegrasjon påvirker dagliglivet til barn med ASF og hvordan ergoterapeuter benytter dette i sitt arbeid.
dc.description.abstractAim: The purpose of this assignment is to see the research question: how can sensory integration contribute to change in the daily life of children with autism spectrum disorders (ASD). It is also an analysis of how occupational therapists can use their expertise, using sensory integration for children with ASD. Introduction: The characteristics of ASD are abnormal behaviour in social interaction and communication, limited interests and feasible activities and a distinctive way of doing things. Sensory integration theory can be described as the neurological process, which organizes sensory impulses from the person’s environment and body. Method: A qualitative literature study has been conducted. Inclusion and exclusion criteria were used to find the relevant studies. Results: The studies show that sensory integration is used with varying degrees for children with ASD. It shows changes in daily activities, the sensory apparatus, communication and interaction skills and behaviour. It is also seen that the interventions used different names, although they were based on the same theory, which created confusion. Conclusion: Sensory integration can contribute to changes in the daily life of children with ASD, by adapting the intervention to each child's sensory challenges. Nevertheless, it is difficult to say with absolute certainty that sensory integration has a positive effect in the daily life of children with ASD. This can be explained by the studies’ different use of the interventions, which has led to different results. More research is needed on how sensory integration can affect the daily life of children with ASD, and how occupational therapist can use this in their work.
dc.publisherNTNU
dc.titleSanseintegrasjon og barn med Autismespekterforstyrrelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel