Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHall-Lord, Marie Louise
dc.contributor.authorEmberland, Sandra-Marie
dc.contributor.authorHovland, Trine
dc.date.accessioned2020-06-04T16:05:51Z
dc.date.available2020-06-04T16:05:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656834
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel: Kartlegging av helsepersonells erfaringer med kvaliteten på pasientoverføring, fra operasjon til postoperativ-/ intensivavdeling, pre- og post implementering av ISBAR. Dato: 03.12.19 Deltakere: Sandra-Marie Emberland, 496281, og Trine Hovland, 240417 Veileder: Marie Louise Hall-Lord Nøkkelord: ISBAR/SBAR, pasientoverføring, kvalitet, operasjon, anestesi, postoperativ Antall ord: 16094 Antall vedlegg: 10 Publiseringsavtale inngått: Nei Introduksjon: Overføring av postoperative pasienter utfordres av avbrytelser, tidspress og manglende rammeverktøy. Forventninger og oppfatninger er ulik mellom enkelt personer og profesjoner, og det som formidles er ikke alltid det som oppfattes. Dette utfordrer effektiv og korrekt kommunikasjon, og dermed øker risikoen for uønskede hendelser og pasientskader. Kommunikasjonsverktøyet ISBAR ble implementert for bruk ved pasientoverføring fra operasjon til postoperativ- og intensivavdeling ved ett sykehus for å øke kvaliteten og strukturere rapporten. Implementering er komplisert, tar tid og det er krevende å innføre endringer som gir varige forbedringer. Hensikt: Å kartlegge helsepersonells erfaringer med kvaliteten på pasientoverføringen, fra operasjonsavdeling til postoperativ- og intensivavdeling, 1) pre- og post implementering av ISBAR, 2) om erfaringen blant giver og mottaker er forskjellig, og 3) om arbeidserfaring påvirker erfaringen. Metode: Kvantitativ metode der designet har kjennetegn med både tverrsnitt- og kvasieksperimentelt studie. Spørreskjemaet «handover quality rating form», HQRF, ble benyttet ved tidspunkt T0: pre- (n=116), T1: 6 måneder- (n=91), og T2: 2 år (n=92) post implementering av ISBAR. Studien ble uført ved operasjons-, intensiv-, og postoperativ avdeling ved ett sykehus. Utvalget besto av operasjons-, anestesi-, intensivsykepleiere og sykepleiere. For å teste signifikante forskjeller er det benyttet Kruskal-Wallis og Mann-Whitney U-test, samt beregnet effect size. Resultat: Det ble avdekket signifikante forbedringer på; 1) giver hadde tidspress (T0-T2, T1-T2), logisk struktur (T0-T1, T0-T2), anvendte tilgjengelig dokumentasjon (T0-T1, T0-T2), for liten tid (T0 -T2, T1-T2), teamet bekrefter fullført overlevering (T0-T1), høy kvalitet på overleveringen (T0-T2). 2) giver skårer signifikant høyere enn mottaker på; relevant informasjon kommunisert (p=0,002), risikofaktorer/komplikasjoner diskutert (p=0,005), enkelt å etablere kontakt (p=0,008), og dokumentasjonen var fullstendig (p=0,000). 3) Ingen signifikante funn. Konklusjon: Kartlegging av helsepersonells erfaringer med kvaliteten på pasientoverføringen viser signifikante forbedringer på områder som omhandler formidlingen av informasjon, felles forståelse og arbeidsatmosfære. Det ses at giver skårer høyere enn mottaker på påstander som omhandler formidling av informasjon og felles forståelse. Mottaker skårer høyere på arbeidsatmosfæren. Arbeidserfaring påvirker ikke sykepleierens erfaring med kvaliteten på pasientoverføringen signifikant.
dc.description.abstractABSTRACT Title: Identifying healthcare professionals' experiences with the quality of postoperative patient handover, between the operating theatre and the postoperative anesthesia- and intensive care unit, pre- and post implementation of ISBAR. Date: 03.12.19 Participants: Sandra-Marie Emberland, 496281, and Trine Hovland, 240417 Supervisor: Marie Louise Hall-Lord Keywords: ISBAR/SBAR, handover/handoff, quality, operating theatre, anesthesia, PACU, ICU Number of pages/words: 16094 Number of appendix: 10 Availability: confidential Introduction: Postoperative patient handovers are challenged by interruptions, time pressures and lack of framework. Expectations and perceptions differ between individuals and professions, and what´s communicated is not always what´s perceived. This challenge effective and correct communication, and increase the risk of adverse events and patient injuries. ISBAR communicationtool was implemented to improve and structure the handover quality between the operating theatre (OT) and the postoperative anesthesia- and intensive care unit (PACU/ICU) at one hospital. Implementation is complicated, takes time and it´s demanding to provide long lasting improvements. Aim: Identifying healthcare professionals' experiences with the quality of the postoperative patient handover, between OT and PACU/ICU, 1) pre- and post implementation of ISBAR, 2) whether the experience with the quality of the postoperative patient handover differs between transferring- and receiveing healthcare professionals, and 3) whether “work experience” affect healthcare professionals' experiences. Methods: Quantitative method. The design has characteristics of both cross-sectional and quasi-experimental study. The study was conducted in the OT, PACU and ICU in one hospital. The sample consisted of surgical-, anesthesia-, intensivenurses and nurses. The questionnaire «handover quality rating form», HQRF, was used at the time T0: pre- (n = 116), T1: 6-months- (n = 91), and T2: 2-years (n = 92) postimplementation of ISBAR. Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U-test were used to compare differences. Effect size was calculated. Results: Significant improvements; 1) transferring nurse had time pressure (T0-T2, T1-T2), logical structure (T0-T1, T0-T2), used available documentation (T0-T1, T0-T2), not enough time (T0-T2, T1-T2), the team ensured complete handover (T0-T1), overall high handover quality (T0-T2). 2) transferring nurse scores significantly higher than receiving; relevant information communicated (p=0.002), risks/complications discussed (p=0.005), easy to establish contact (p=0.008), documentation was complete (p=0.000). 3) No significant findings. Conclusion: This study shows that healthcare professionals' experiences with the quality of the postoperative patient handover improved significant on factors regarding information transfer, shared understanding, and working atmosphere. Transferring nurses have significantly more positive experiences concerning information transfer and shared understanding. While receiving nurses scores higher on the working atmosphere. Work experience has no significant affection on healthcare professionals' experiences on patient handover quality.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKartlegging av helsepersonells erfaringer med kvaliteten på pasientoverføring, fra operasjon til postoperativ-/ intensivavdeling, pre- og post implementering av ISBAR.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel