Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRossing, Nils Kristian
dc.contributor.authorVie, Hans Kristian Strandli
dc.date.accessioned2020-01-29T15:00:23Z
dc.date.available2020-01-29T15:00:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2638682
dc.description.abstractMasteroppgaven er en studie av en utstillingsmodell på et vitensenter og aktiviteten til ungdomsskoleelever rundt denne. Modellen blir kalt «Vindrøret» og er utstilt på Vitengarden på Nærbø. Bakgrunnen for studien er et ønske om å forbedre og videreutvikle vitensentre i Norge. Dette i tråd med Kunnskapsdepartementets strategiplan for realfagene. Denne utviklingen av Vitensentre har som mål å øke læringsutbyttet fra skolebesøk og å øke rekruteringen til realfagene. Målet med studien var å undersøke hvilke læringsituasjoner som oppsto ved utstillingsmodellen og på hvilken måte endringer i utstillingsmodellens design kan legge til rette for at slike situasjoner oppstår. Problemstillingen for studien har vært: Hvordan kan en interaktiv modell utformes slik at den er en god læringsarena for ungdomsskoleelever? Studien er en kvalitativ studie der datamaterialet kommer fra strukturerte observasjoner og semistrukturerte gruppeintervju av ungomdsskoleelever. Til sammen deltok 27 ungdomsskoleelever i studien. Det ble innført fire endringer i utstillingsmodellens design i løpet av studien. Målet med endringene var å forbedre utstillingsmodellen som læringsarena. Studien bygger på blant annet Falk og Dierkings kontekstuelle læringsmodell og Leinhardts museumslæringsmodellen. Resultatene indikerer at utformingen av utstillingsmodellen er viktig for hvordan den fungerer som læringsarena for elevene. Det er avgjørende at elevene får til å bruke modellen. Dette forutsetter at det må være lett for de besøkende å forstå både hensikten eller «utfordringen» til modellen og hvordan de kan interagere med den. Endringene som ble gjort viser at elevenes opplevelse av handlingsrommet til modellen er viktig for den aktiviteten elevene velger å gjøre. Videre ser vi at samarbeid innad i gruppene fører til at andelen adferd som kan assosieres med læring øker, og at antallet utforskende samtaler mellom gruppemedlemmene øker. Vi har også funnet at økt konkurranseelement ved modellen kan føre til mindre undersøkende samtaler rundt modellen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVindrør som læringsarena - Utformingen av en interaktiv utstillingsmodells betydning for elevers læring i grupper.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel