Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyhn, Håkon
dc.contributor.authorSylte, Geir Dagfinn
dc.date.accessioned2019-11-06T13:57:49Z
dc.date.available2019-11-06T13:57:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626970
dc.description.abstractDenne oppgavens tema er samskaping i produktutvikling mellom kunde og leverandør i den norske IT software produktutviklingen. IT bransjen og utvikling av software opplever rivende utvikling med hurtige endringer i marked, teknologi og organisatoriske tilpasninger. For å være konkurransedyktige i markedet og ha livets rett må man foreta valg og gjøre de riktige endringene og tilpasningene. Kundene står også overfor store utfordringer med omstilling for å kunne være effektiv inn mot vare- og tjenesteproduksjon. Digitale løsninger er ett av flere virkemidler som skal bidra til effektiviseringsgevinst. Mangfoldet og bredden i IT systemer som tilbys er stort og i stadig endring og for kundene kan det være både vanskelig og ressurskrevende å finne riktig system. Denne studien ser nærmere på hvordan innovasjonsevnen kan styrkes og gjennom det bidra til en verdiskapende prosess for både kunde og leverandør, ved at samskaping rundt utvikling og tilpasning av produktene benyttes. Ved samskaping foregår en aktiv, kreativ og sosial prosess hvor samarbeidet mellom deltakerne skal gi fordeler for alle. I denne studien vil samskaping knyttes til videreutvikling eller nyutvikling av IT software. Målet med oppgaven er å undersøke hvilke fremgangsmåter ved samskaping som virker best. Denne kvalitative studien er en casestudie og tar utgangspunkt i eksisterende forskning og 10 dybdeintervjuer av informanter i tilknytning til en IT leverandør. IT leverandøren har erfaring med programvareutvikling i samarbeid med kunder og problemstillingen er relevant for selskapet. Informantene har vært ansatte i bedriften og representanter fra kunder tilhørende bedriften. Informantene har bidratt med innsikt i hvilken fremgangsmåte i samskapings-prosessen mellom kunde og leverandør som kan styrke innovasjonsevnen. På denne bakgrunn er problemstillingen utformet slik: Hvordan kan samskaping med kunder styrke innovasjonsevnen ved produktutvikling? Resultatet fra casestudiene viser at samskaping har en gunstig effekt på verdiskapingen for både kunde og leverandør ved gjennomføring av innovasjonsprosjektene innen produktutvikling. Det betinger imidlertid at noen forutsetninger må være til stede for at man skal ha best mulig effekt av samskapingeprosessen. Både noen rammer og gitte forutsetninger for gjennomføring av samskapingsprosjektet må være til stede. Grunnleggende menneskelige forutsetninger som eksempelvis tillit og likeverdighet er en nødvendighet. Dialogen og handlingen som finner sted fremmer utviklingen av relasjonene. Ved hjelp av samskaping så utvikles bedre løsninger enn om man ikke hadde involvert hverandre i produktutviklingen. Samskaping i denne sammenhengen er en prosess mellom kunde og leverandør der man i fellesskap går inn for å definere og forstå utfordringsbildet, finne gode løsninger, utvikle de og så ta de i bruk. Løsningen som utvikles gir muligheter for både kunde og leverandør til å ta ut gevinster på kort eller lang sikt for egen organisasjon. Verdiskapingen i form av organisatorisk og individuell læring/kompetanse og styrket nettverk blir tilføring av verdier som kan ha langvarig effekt for både kunde og leverandør. Funn knyttet til Triangel Solutions er at de i betydelig grad vektlegger samarbeidet med kunder i produktutvikling og at samskaping er en aktiv del av forretningsprosessene ved innovasjon og nyutvikling. Det kan se ut til at dette er en innarbeidet praksis, men som har et enda større potensiale ved en mer systematisk tilnærming til samskaping og mulighetene som ligger i denne samarbeidsformen ved innovative prosesser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSamskaping mellom leverandør og kunde – En kvalitativ studie av hvordan samskaping mellom kunde og leverandør kan styrke innovasjonsevnen ved produktutviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel