Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchiefloe, Per Morten
dc.contributor.authorHoftun, Heidi Iren Hiller
dc.date.accessioned2019-11-04T14:23:10Z
dc.date.available2019-11-04T14:23:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626452
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven er å se nærmere på bedriftshelsetjenesten som bransje og hvordan bransjen kan tilpasse seg et arbeidsliv i endring. Bedriftshelsetjenesten er en godt etablert, lovpålagt ordning for virksomheter som har arbeidsmiljørisiko som gjør at de har behov for bistand. I løpet av de siste årene har bedriftshelsetjenesten blitt evaluert flere ganger. I evalueringene har det kommet frem utfordringer knyttet til deler av tjenesten. Oppgaven er fenomenologisk i sin tilnærming. Jeg har gjennomført kvalitative gruppeintervju med ansatte i bedriftshelsetjenesten. I tillegg har jeg hatt individuelle intervju med kunder av bedriftshelsetjenesten. Den tematiske analysen av datamaterialet avdekket tre hovedtemaer. Det er «synspunkter om dagens bedriftshelsetjeneste», «synspunkter om bedriftshelsetjenesten i fremtiden» og «synspunkter om ansattes rolle i bedriftshelsetjenesten». Problemstillingen i oppgaven er som følger: Bedriftshelsetjenesten i et arbeidsliv i endring. Gitt problemstillingen, hvordan påvirker dette kunden sitt forhold til bedriftshelsetjenesten og hvordan påvirker det de ansatte i bedriftshelsetjenesten? Under empiri og teori presenterer jeg resultatet av evalueringene av bedriftshelsetjenesten. Jeg vil deretter redegjøre for de to systemteoretiske perspektivene, som er organisasjonen som en organisme og «contingency teori», og et utvalg av rolleteori. I resultatdelen går jeg gjennom funnene fra intervjuene med kundene og ansatte i bedriftshelsetjenesten. Under diskusjonen oppsummerer jeg resultatene i forhold til den valgte empiriske og teoretiske tilnærmingen, og gjør en vurdering opp imot oppgavens problemstilling. Resultatene fra intervjuene avdekket flere faktorer som er utfordrende for bedriftshelsetjenesten som bransje. De to viktigste faktorene som pekte seg ut er behovet for en bransjeforening for bedriftshelsetjenestene og behovet for å gå gjennom og revidere lov og forskrift førende for bedriftshelsetjenesten sin bistand til virksomhetene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBedriftshelsetjenesten i et arbeidsliv i endringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel