Kombinasjonen av idrett og skole - En kvantitativ undersøkelse av idrettselever ved bredde- og toppidrettslinjer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2626450Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å identifisere hvilke atletiske og akademiske faktorer som påvirker idrettselevers evne til å kombinere skole og idrett. Utviklingsmodellen til Wylleman og Lavallee (2004) blir brukt som et teoretisk utgangspunkt, med et fokus på den helhetlige utviklingen av idrettselevene. Det er utført en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse som er basert på et egenkonstruert spørreskjema. Utvalget består av 166 ungdommer fra to videregående skoler som tilbyr bredde- og toppidrettslinjer. Fordelingen av kjønn er tilnærmet lik (81 gutter og 86 jenter). Analysene er gjennomført med StataIC versjon14. Det er foretatt en multippel lineær regresjonsanalyse. I oppgaven oppgis regresjonskoeffisient, standardfeil og R2-verdien i regresjonsmodellen. Resultatene viser en statistisk signifikant negativ sammenheng mellom idrettselevenes evne til å kombinere skole og idrett og variablene fysisk utmattelse, krav til skolen og sosial støtte. Økt fysisk utmattelse og krav til skolen og sosial støtte indikerer å negativt påvirke kombinasjonen. Funnene i studien støtter dermed det helhetlige perspektivet på utviklingen av utøvere, som understreker viktigheten av å ta hensyn til individet behovene og kontekster utenom idretten.