dc.contributor.author | Rye, Johan Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2019-11-04T07:28:10Z | |
dc.date.available | 2019-11-04T07:28:10Z | |
dc.date.created | 2015-01-19T11:13:31Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2014, 37 63-77. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2626239 | |
dc.description.abstract | I kjølvannet av Bologna-prosessen arbeides det med å standardisere karakterpraksisene ved de høyere lærestedene i Norge. I denne artikkelen presenteres erfaringene fra et vurderingsarbeid innen sosiologifaget, der et seksmanns sensurpanel hver for seg og kollektivt vurderte tolv bacheloroppgaver fra seks læresteder. Resultatene viser til dels betydelige avvik i hvordan eksamensarbeidene ble vurdert. I seks av ti tilfeller satte panelsensorene en annen karakter enn den opprinnelige. Mellom deltakerne i sensurpanelet er det også betydelige forskjeller, både i nivå og rangering av oppgavene. Det er likevel sjelden snakk om store avvik, som i de fleste tilfellene dreier seg om ett trinn på karakterskalaene. Erfaringene fra sosiologifaget styrkes av tilsvarende undersøkelser i andre samfunnsvitenskapelige fag. Forskjellene i sensorenes vurderinger knyttes til mangelen på eksplisitte standarder for hva som representerer god akademisk kvalitet, hvordan studentenes arbeider skal vurderes opp mot disse standardene og endelig hva de forskjellige karakterene representerer – om C er en «god» eller «dårlig» karakter. Skal Bologna-prosessens mål om enhetlige nasjonale og europeiske karaktersystemer innfris, er det derfor behov for mer eksplisitte retningslinjer for karaktersetting. Det fordres også for utvikling av uformelle kulturer som bidrar til at forskjellige sensorer faktisk standardiserer sine karakterpraksiser i det daglige sensorarbeidet. | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Konsistente karakterer? En undersøkelse av sensor-reliabilitet i sosiologifaget. | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 63-77 | nb_NO |
dc.source.volume | 37 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1200666 | |
dc.description.localcode | Open Access. Creative Commons (CC BY 4.0) | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,25,0 | |
cristin.unitname | Institutt for sosiologi og statsvitenskap | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |