Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKermit, Patrick
dc.contributor.authorLarsen, Britt Elin
dc.date.accessioned2019-10-18T14:10:44Z
dc.date.available2019-10-18T14:10:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623273
dc.description.abstractAnsatte som jobber i bolig for mennesker med utviklingshemming har en sentral rolle for at utviklingshemmede skal få et godt liv. For utviklingshemmede kan relasjonen med de ansatte innebære både muligheter og utfordringer i hverdagen. Det å få fram utviklingshemmedes egen stemme er viktig for å kunne få en bedre forståelse av deres perspektiv. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan utviklingshemmede selv opplever de ansatte som jobber i deres hjem. I denne studien er det benyttet litteraturstudie som metode. Det er utført systematisk søk og analyse av kvalitative studier, og fem artikler er inkludert i denne studien. Basert på funn i de fem artiklene ble det identifisert to hovedtema som er av stor betydning i relasjonen mellom utviklingshemmede og ansatte. Hovedtemaene er; selvbestemmelse og mangelfull informasjon. I studiene beskriver flere utviklingshemmede å ha opplevd mangel på selvbestemmelse og mangelfull informasjon i møte med de ansatte. Utviklingshemmede opplever å ha et ambivalent forhold til ansatte. På den ene siden beskrives ansatte som gir støtte og trygghet, men på den andre siden opplevelser av å måtte undertrykke egne ønsker og behov, å ha lite kontroll og å ikke bli tatt på alvor.
dc.description.abstractStaff that work in homes for people with intellectual disability play an important part to ensure that people with intellectual disability get a good life. The relationship with staff can lead to both possibilities and challenges for people with intellectual disability. Promoting the voice of people with intellectual disability is important to get a better understanding of their perspective. The aim of this study is to examine how people with intellectual disability experience staff that work in their home. Literature study methodology is conducted. It is performed a systematic search and analysis of qualitative studies, and five research articles were included in this study. Based on the findings of the five included articles, it was identified two main themes that are important in the relationship between staff and people with intellectual disability. These main themes are; self-determination and lack of information. All studies portray experiences of insufficient self-determination and lack of information. People with intellectual disability describe an ambiguous relationship with the staff. On one hand they experience support and safety, on the other hand they experience that they must suppress their own feelings and needs, lack of control and not to be taken seriously.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtviklingshemmedes opplevelse av ansatte i bolig - En litteraturstudie
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel