Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRye, Johan Fredrik
dc.contributor.authorBangen, Siri Skaret
dc.date.accessioned2019-10-04T14:00:14Z
dc.date.available2019-10-04T14:00:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620407
dc.description.abstractMålet med dette prosjektet er å belyse hvordan skolen fungerer som forebyggingsarena for radikalisering og voldelig ekstremisme. Det finnes noe forskning på skolens rolle i forbindelse med det forebyggende arbeidet, men lite som ser spesifikt på hvordan lærere forholder seg til rollen som forebygger av radikalisering og voldelig ekstremisme. Selv om formålet er å belyse hvordan lærere generelt forholder seg til rollen som forebygger, fokuserer studien på samfunnsfaglærere spesielt. Dette på bakgrunn av at det først og fremst er i samfunnsfagene det legges til rette for at elevene kan ytre holdninger og meninger. Prosjektet tar utgangspunkt i skolens og lærernes forebyggerrolle uttrykt i den nasjonale handlingsplanen for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme, samt den lokale veilederen for Trondheim kommune. Analysen tar utgangspunkt i åtte dybdeintervjuer med samfunnsfaglærere på videregående skoler i Trondheim. I analysen benyttes rolleteori som et overordnet rammeverk og utgangspunkt for forståelsen av lærernes rolleutforming. Oppsummert belyser denne studien hvordan lærer-elev-relasjonen kan skape utfordring for det forebyggende arbeidet i skolen. Slike utfordringer påvirker hvordan og hvorvidt samfunnsfaglærerne i det hele tatt forholder seg til sin rolle som forebygger overfor egne elever. Dette synliggjøres blant annet gjennom lærernes opplevelse av mange og utydelige forventninger til forebyggerrollen, som igjen påvirker deres forståelse av rollen. Når utydelige rolleforventninger til lærernes forebyggingsansvar skaper usikkerhet og forvirring, kan dette bidra til at forebyggerrollen ikke oppfattes og oppleves som like relevant. Utydelige rolleforventninger fører til at det oppstår konflikter mellom rollen som lærer og forebygger. Måten samfunnsfaglærene forhandler seg frem til rollen som forebygger peker mot en opplevelse og en forståelse av en forebyggerrolle med relativt fritt handlingsrom. Det blir derfor opp til den enkelte læreren hvordan man velger å forholde seg til rollen.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to illustrate how schools can function as an area for preventing radicalization and violent extremism. Some research has been conducted on the school’s role in connection to preventive work, but there has been done less research specifically looking at how teachers relate to the role as a preventer of radicalization and violent extremism. Although the purpose is to illustrate how teachers generally relate to the preventive role, the study focuses on social science teachers in particular. This because it is first and foremost in the social sciences that it is facilitated that the pupils can express their attitudes and opinions. The thesis is based on the school's and teachers' preventive role expressed in the national action plan for the preventive work in connection to radicalization and violent extremism, as well as the local plan for Trondheim. The analysis is based on eight in-depth interviews with social science teachers in upper secondary schools in Trondheim. In the analysis, role theory is used as an overall framework and the basis for understanding how the teachers play out their role. In summary, this study highlights how the teacher-student relationship can create a challenge for the preventive work within schools. This affect how and whether social science teachers relate to their preventing role towards own pupils. This is made visible through the teachers' experience of many and indistinct expectations of the preventive role, which in turn affects their understanding of it. When unclear role expectations regarding teachers' prevention responsibilities create uncertainty and confusion, it may contribute in making the role as preventer from being considered relevant. Unclear role expectations lead to conflicts between the preventing role and the role as teacher. The way in which social science teachers negotiate their preventing role, points to a consideration and an understanding of a preventing role with relatively free space for action. It is therefore up to the individual teacher how they want to relate to this role.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvis det sitter en ekstremist i klasserommet - ville læreren merket det?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel