Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJorid Hovden og Arve Hjelseth
dc.contributor.authorRikke Elisabeth Skeimo Sande
dc.date.accessioned2019-09-27T14:00:16Z
dc.date.available2019-09-27T14:00:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619192
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøkes hvilke diskurser om økonomi og anerkjennelse som kommer til uttrykk i medietekster om kvinnefotball, og hvilke konsekvenser virkelighetsforståelsene kan få for kvinnefotballens status og utvikling. Her benyttes kritisk diskursanalyse som metode. I oppgaven analyseres totalt 33 medietekster, og disse er innhentet fra Atekst, som er et digitalt mediearkiv bestående av nettavisartikler og papiravisartikler fra hele Norden (Retriever, 2019). Oppgaven tar for seg totalt seks diskurser: to hoveddiskurser, 1) diskursen om økonomi og økonomisk ressursfordeling, og 2) diskursen om sosial anerkjennelse. I tillegg fire deldiskurser: 1) markedsdiskursen, 2) diskursen om ressurslikhet, 3) diskursen om diskriminering og verdsetting, og 4) diskursen om likestilling og profesjonalisering. Analysen er i dialog med et teoretisk rammeverk som består av fire ulike teorikomponenter. Funnene jeg har avdekket i undersøkelsen viser at det var ulike virkelighetsforståelser om kvinnefotballen som kom til uttrykk innenfor perioden jeg undersøkte, både når det gjaldt økonomi og anerkjennelse. Når det gjelder økonomidiskursen viser funnene at det på en side argumenteres for at kvinnefotballen satses på og blir økonomisk prioritert. Den andre siden er kritisk, og mener dette ikke gjenspeiler virkeligheten. Når det gjelder anerkjennelsesdiskursen viser funnene at det er en manglende anerkjennelse av kvinnefotballen, men det argumenteres også for at den er økende.
dc.description.abstractIn this thesis I investigate which discourses on economics and recognition that are being expressed in media texts about women’s football, and in addition to that, what consequences these real-life understandings can have for the status and development of women’s football. I will investigate this by doing a critical discourse analysis. I analyze a total of 33 texts, obtained from Atekst, which is digital media archive consisting of online newspaper articles and papir articles from all over the Nordic region (Retriever, 2019). The thesis deals with a total of six discourses: two main discourses, 1) the discourse on economics and the allocation of economic resources, and 2) the discourse on social recognition. In addition, four partial courses: 1) the market discourse, 2) the discourse on resource equality, 3) the discourse on discrimination and appreciation, and 4) the discourse on equality and professionalization. The analysis is in dialogue with a theoretical framework that consists of four different theoretical components. The findings I have uncovered in the analysis show that there were various real-life understandings about the women's football that came to light within the period I examined, both in terms of economics and recognition. With regard to the financial discourse, the findings show that on one side it is argued that the women's football is invested in and becomes financially prioritized. The other side is critical and thinks this does not reflect reality. With regard to the recognition discourse, the findings show that there is a lack of recognition of women's football, but it is also argued that it is increasing.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAttraktiv og anerkjent? En kritisk diskursanalyse av medieomtalen av kvinnefotball
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel