Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNesse, Martin
dc.contributor.authorFredheim, Kenneth Henningsmo
dc.date.accessioned2019-09-06T14:12:40Z
dc.date.available2019-09-06T14:12:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613720
dc.description.abstractI denne oppgaven har trener-utøverrelasjonen fra et utøverperspektiv i skihopping blitt undersøkt i lys av kommunikasjon og treneratferd i skihopping. Johari-vinduet (Luft, 1984) og Chelladurais (1990) multidimensjonale modell for ledelse i idrett, samt tidligere forskning på temaet, har vært det teoretiske rammeverket jeg har benyttet for å belyse problemstillingen min. Datainnsamling i form av dybdeintervju er gjennomført i samarbeid med medstudent Jonas Viken. Vi har til sammen gjort seks intervjuer, med tre utøvere og tre trenere. Utøverne og trenerne kommer fra ulike nivåer i norsk og internasjonal hoppsport. Ved bruk av én felles intervjuguide har vi fått resultater som sammen med den teoretiske rammen danner grunnlaget for oppgavens diskusjon. Funn i denne oppgaven viser at trener-utøverrelasjonen er en avgjørende del av utøvernes idrettslige utvikling. Både kommunikasjon og treners atferd er sentrale elementer, selv om utøverne på ulike nivå vektlegger dette noe ulikt. Det kan se ut som om jo høyere nivå du kommer på, jo mindre personlig forhold til treneren foretrekkes. Nøkkelord: skihopping, trener-utøverrelasjon, kommunikasjon, treneratferd
dc.description.abstractThis bachelor thesis examines the coach-athlete relationship from the athlete’s view in ski jumping. The Johari-Window (Luft, 1984) and Chelladurai’s (1990) Multidimensional Model of Leadership in Sport, combined with previous research, are the theoretical frame used to answer the topic question. Data collection through a qualitative design was obtained in cooperation with fellow student Jonas Viken. We completed six qualitative in-depth interviews, with three athletes and three coaches. All the athletes and coaches represent different levels in Norwegian and international ski jumping. We used one common interviewing guide to collect our data material. Combined with the theoretical frame, this forms the foundation for the discussion. This study shows that the coach-athlete relationship is a crucial part of the athletes’ development in ski jumping. Communication and the coach’s behavior are both key elements, even though the athletes on various development levels emphasizes this differently. The athlete’s relationship to their coaches seems to depend on their experience and level of development in the sport. Keywords: Ski jumping, coach-athlete relationship, communication, coach behavior
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTrener-utøverrelasjon i skihopping
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel