dc.description.abstract | Denne oppgavens formål var å undersøke eksisterende forskning angående læreres
vurderingspraksis i faget kroppsøving. For så å se i hvilken grad praksis samsvarer med
offentlige føringer for vurdering. Metoden som ble valgt for oppgaven var derfor litteratursøk.
Her ble det til slutt inkludert fire studier etter eksklusjonsprosessen. Studienes mål og metode
varierte i stor grad, men de hadde intervju av lærere om vurderingspraksis til felles. Videre
belyste studienes funn vidt forskjellige aspekter ved vurderingspraksis. Diskusjonen av
funnen ble gjort i lys av hva eksisterende fagfelt rundt læreres vurderingspraksis sa, hva
utdanningsdirektoratet sier om vurdering i faget, og nyinstitusjonell organisasjonsteori.
Det blir argumentert for at formell struktur, og læreres vurderingspraksis er løst koblet. Og at
dette kan være ett resultat av naturen til fagets vurderingskriterier.
Oppgaven konkluderer med at det er ett problem at det blir forsket lite på tema, og den
antyder videre at utfordringene studiene viser kan komme av utydelighet fra
utdanningsdirektoratets side. På grunn av det begrensede datagrunnlaget kan en ikke gi noe
mer enn antydninger angående læreres vurderingspraksis, da ett større studieutvalg trengs for
å komme med ett valid og reliabeltsvar på problemstillingen. | |