Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorRubenson Nygård, Sondre
dc.date.accessioned2019-09-06T14:11:59Z
dc.date.available2019-09-06T14:11:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613632
dc.description.abstractDenne studien er basert på to miniteorier i selvbestemmelsesteorien (grunnleggende psykologiske behov og organisk integrasjonsteori som teoretisk ramme. Det var ønskelig å undersøke hvordan sammenhengen mellom selvbestemt motivasjon, ferdigheter og kjønn hang sammen med ulike aktiviteter i kroppsøvingen. I teorikapittelet belyses fysisk aktivitet, kroppsøving som fag og de to miniteoriene. Tidligere forskning belyser hva andre studier har funnet i lignende temaer. Det er ikke mange som har undersøkt et likt utvalg og med de samme faktorene. Datainnsamlingen ble gjort ved å følge en klasse i 3 kroppsøvingstimer med ulike aktiviteter. Det var totalt 26 respondenter, men et variert oppmøte i timene førte til et variert utvalg i hver enkelt time. Fysisk aktivitet ble målt objektivt med akselerometer, mens motivasjonsfaktorer og ferdigheter ble målt med spørreskjema. Resultatene viser ingen sammenheng mellom selvbestemt motivasjon og aktivitetsnivå i kroppsøvingen. Det gjør derimot ferdigheter, som positivt korrelerte med aktivitet i to av timene. Det var kjønnsforskjeller både i aktivitetsnivå, ferdigheter og i tilfredsstillelse av grunnleggende behov og reguleringer. Menn var mer aktive og opplevde en større grad av ferdigheter enn kvinner.
dc.description.abstractThis study is based on two mini-theories of self-determination (basic psychological needs and organic integration theory as a theoretical framework. It was desirable to investigate how the relationship between self-motivation, skills and gender was related to various activities in body exercise. In the theoretical chapter, physical activity, physical education as a subject and the two minite theories are illustrated. Previous research highlights what other studies have found in similar topics. Not many people have investigated an equal sample and the same factors. The data collection was done by following a class in 3 exercise classes with different activities. There were a total of 26 respondents, but a varied attendance in the classes led to a varied selection every single hour. Physical activity was measured objectively with accelerometer, while motivation factors and skills were measured by questionnaire. The results show no correlation between self-determined motivation and activity level in body exercise. It does, however, do skills that positively correlated with activity in two hours. There were gender differences both in activity level, skills and in satisfying basic needs and regulations. Men were more active and experienced a greater degree of skills than women.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenhengen mellom selvbestemt motivasjon, ferdigheter, kjønn og fysisk aktivitetsnivå i ulike kroppsøvingsaktiviteter.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel