Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaurer, Peter
dc.contributor.authorHeyeraas, Knut Johan
dc.date.accessioned2019-09-06T14:11:53Z
dc.date.available2019-09-06T14:11:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613616
dc.description.abstractUtvikling i informasjons- og kommunikasjonsteknologi har hatt store innvirkninger på den sosiale verden. Digitale nettverk omfatter kloden og skaper sammenkoblede samfunn, og sprer informasjon som kan påvirke sinnet til både borgere og politiske figurer. Denne utviklingen har delvis endret maktpolitikken, ettersom stater nå i økende grad er avhengige av myk makt for å nå sine utenrikspolitiske mål. Denne studien studerer digitale nettverks rolle i myk makt, med fokus på deres evne til å fasilitere informasjonsspredning og samhandling mellom stater og fremmede befolkninger. Et casestudie på den russiske medieorganisasjonen RT (tidligere kjent som “Russia Today”) blir gjennomført for å tilnærme dette temaet empirisk, ettersom RT har blitt beskyldt for å være et medium av russisk myk makt av både politiske figurer og tidligere forskning. Studien følger problemstillingen «hvilke evner av myk makt demonstrerer RT i digitale nettverk?», og tilnærmer seg denne gjennom en sosial nettverksanalyse av RTs Twitternettverk og -atferd. Resultatene indikerer at RT kan inneha et høyt potensiale for evner av myk makt. De antyder derimot ikke at RT er et effektivt medium av myk makt.
dc.description.abstractDevelopments in information- and communication technology have had massive impacts on the social world. Digital networks span the globe and produce interconnected societies, through which information may disperse and influence the minds of both citizens and political figures. This development has partly changed the game of power politics, as states are increasingly dependent on soft power to reach their foreign political goals. This thesis studies the role of digital networks in soft power, with focus on their ability to facilitate information transmission and interaction between states and foreign publics. A case study on the Russian media outlet RT (formerly known as “Russia Today”) is conducted to approach this theme empirically, as RT has been accused of being a medium of the Russian soft power machinery by both political figures and previous research. The thesis is guided by the research question “what soft power abilities does RT demonstrate in digital networks?”, and approaches this through a social network analysis of RT’s Twitter networks and -behaviour. The results indicate that RT may possess a high potential of soft power abilities. They do not, however, imply that RT is an efficient medium of soft power.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital Networks, Media and Soft Power: A Case Study of RT
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel