Betydning av ulike former for tilrettelegging og samarbeid mellom skole og klubb for borteboende toppidrettselevers karriereutvikling
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å sette fokus på hvilken betydning tilrettelegging ogsamarbeid mellom skole og klubb har hatt for borteboende toppidrettselevers karriereutvikling. For å utforske dette har jeg benyttet meg av et kvalitativt forskningsdesign der datagrunnlaget ble samlet inn gjennom åtte kvalitative intervju. Fire av intervjuobjektene lyktes med å kombinere videregående skole og toppidrett med det å være borteboer, mens de andre fire ikke lyktes. I denne studien har fire menn og fire kvinner deltatt som intervjuobjekter. Foruten tidligere forskning som er relevant for å kunne forstå forskningsområdet som undersøkes, har jeg også benyttet meg av Henriksen sin talentutviklingsmodell (2011) og kravkontroll- modellen til Karasek og Theorell (1990). Førstnevnte modell er brukt for å kunne kartlegge hvilke komponenter i modellen som spiller inn i utviklingen hos borteboende toppidrettselever. Sistnevnte modell er brukt for å belyse hvordan utilstrekkelig samarbeid mellom skole og klubb i kombinasjon med lav familieinvolvering påvirker toppidrettselevenshelse og utvikling. I denne oppgaven har fokuset vært på utøverens mikromiljø og hvilke faktorer i dette miljøet som ser ut å ha størst betydning for å lykkes. Sentrale funn i studien viser at treneren er den som står borteboende toppidrettsutøvere nærmest og at denne personen ser ut til å være helt avgjørende for å lykkes. Videre viser studien at familieinvolvering er svært betydningsfullt. Dette gjennom både fysisk og mental støtte. Det at familien kommer på jevnlige besøk og støtter borteboende toppidrettselever, er ifølge datamaterialet i denne studien svært viktig. Datamaterialet viser videre at mikromiljøet i sin helhet er avhengig av å samarbeide for at toppidrettseleven skal oppnå optimal utvikling. Studien viser herunder til at et dårlig samarbeid mellom skolen og klubben setter utøveren i en vanskelig situasjon. I så henseende viser studien at i denne konteksten er tidspress en av de største utfordringene borteboende toppidrettselevermøter. Det er derfor svært viktig at miljøfaktorene som utøveren omgås mest, legger ekstra godt til rette for at borteboende toppidrettselever får best mulig utvikling.
Nøkkelord: Talentutvikling, hybelboer, videregående skole og toppidrettssatsning The main purpose of this thesis has been to highlight to which degree the cooperation between a high school and a sporting club influences the career development of an elite sport high school student living away from home. To highlight this I have used a qualitative research design where the data samples were collected through eight interviews. Four of the subjects succeeded as elite sport high school students while living away from home, whereas the four others did not. The proportion of males to females in this study has been 50:50. In this thesis, I have used Henriksen’s model of talent development (2011) and the demandcontrol model developed by Karasek and Theorell (1990). The former has been used to chart which components of the model plays a part in the development of elite sport high school students living away from home. The latter has been used to highlight how insufficient cooperation between the high school and the sporting club and a low degree of family involvement influenced the health of the elite sport high school student negatively.In this thesis, the focus has been to highlight which factors of the microenvironment is mostcrucial for the elite sport high school student success. The findings here indicates that the coach is of paramount importance if the elite high school student living away from home is to succeed as an elite sport athlete. Furthermore, the thesis shows that a present and involved family is highly significant for the development. Looking at the data samples, the thesis emphasises that a family visiting the elite high school student on a regular basis providing both physical and mental support is crucial for the student’s success. In addition, the student’s development and future success is dependent on the cooperation between the high school and the sporting team. Here the data samples shows that an insufficient cooperation between the high school and the sporting team influences the student’s development negatively. Therefore, it is highly important that the microenvironment surrounding the elite sport high school student living away from home adapts and facilitates to achieve optimal student career development.
Key words: Talent development, elite sport high school, bedsit resident