dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg sett nærmere på hva som påvirker flyktningers motivasjon til å komme ut i arbeid og utdanning. Flyktninger er, både som helhetlig gruppe og etter landbakgrunn, lavere sysselsatt enn nordmenn forøvrig. De tjener mindre, og opplever i flere tilfeller diskriminering i ansettelsesprosessen. Hvordan påvirker dette motivasjonen deres til å begynne på utdanning og engasjere seg i arbeidslivet, og hvilke jobber er det de eventuelt søker?
Oppgaven tar for seg unge, mannlige syriske og eritreiske flyktninger som er bosatt i Trondheim, og tar i bruk kvalitative forskningsmetoder for å analysere diskutere disse spørsmålene.
Oppgaven viser hvordan nasjonalitet, arbeidserfaring og utdanningsbakgrunn er faktorer som påvirker synet på arbeid og utdanning, og motivasjonenen for veien dit. Hovedfunnene er at anerkjennelse, ønske om integrering og glede ved å føle seg til nytte, er de sterkeste motivasjonsfaktorene samtlige føler på for hvorfor de vil ut i arbeid og utdanning i Norge. | |