Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaurer, Peter
dc.contributor.authorFlem, Tarjei
dc.date.accessioned2019-09-06T14:11:38Z
dc.date.available2019-09-06T14:11:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613588
dc.description.abstractOppgaven er en casestudie av de norske politikerne Sylvi Listhaug og Trygve Slagsvold Vedum. Den undersøker hvorvidt de bruker populisme på sine Facebook-profiler og hvordan dette eventuelt manifesteres. Populisme er definert som en tynn ideologi og operasjonalisert med hensyn til tre kjernekonsepter; appell til folket, elitekritikk og ekskludering av utgrupper. Med en kvalitativ tilnærming analyseres totalt 100 Facebook-innlegg som utgjør empirien som danner grunnlaget for analyse og konklusjon. Jeg finner at populisme manifesteres i begge politikernes innlegg. Ekskludering av utgrupper er mest anvendt av Listhaug, mens Vedum appellerer oftest til folket. Begge bruker elitekritikk. En stor del av oppgaven er imidlertid viet til å redegjøre for populismebegrepets vaghet, og jeg foreslår at mine funn kan fungere som et empirisk bidrag til den konseptuelle diskusjonen om populisme.
dc.description.abstract.....
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePopulisme på Facebook
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel