Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstvik, Jørn
dc.contributor.authorViklund, Marit H.
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:49Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610682
dc.description.abstractTittel: Sosial kompetanse og psykisk helse hos barn og unge. Dato: 29.05.2019 Deltaker: Marit Hoven Viklund Kandidatnummer: 10063 Stikkord: Sosial kompetanse, sosialisering, sosial støtte, psykisk helse, angst, depresjon, ensomhet, barn og unge. Antall sider/ord: 27 / 7636 Antall vedlegg: 2 Publiseringsavtale inngått: Nei Introduksjon: Forskning viser at sosial kompetanse og psykisk helse har en sammenheng. Både sosial kompetanse og psykisk helse hos barn og unge har fått et større fokus i de senere årene. Har man vanskeligheter med sosial kompetanse, kan dette gi utfordringer gjennom store deler av livet. Utfordringene kan oppleves i relasjoner og samspill med andre, og det miljøet man befinner seg i. Hensikt: Hensikten med denne studien var å få et bedre innblikk i betydningen av sosial kompetanse i forhold til den psykiske helsen til barn og unge. Metode: Metoden i denne bacheloroppgaven var litteraturstudie. Denne litteraturstudien inneholdt 5 forskningsartikler, som var et resultat av strukturerte søk. Resultater: Basert på funnene i de fem forskningsartiklene, ble resultatene sammenfattet under tre tema. Disse teamene var relasjon og samspill, kjønn og alder, samt sosial kompetanse. Konklusjon: Denne litteraturstudien har tatt for seg hvilken betydning sosial kompetanse har for barn og unges psykiske helse. Sosial kompetanse er viktig i de fleste situasjoner og de miljøene man befinner seg i. Sosial kompetanse er også en påvirkende faktor på flere områder i hverdagen, slik som sosialisering, sosial støtte og inkludering. Disse områdene igjen påvirker hvordan barn og unge har det i hverdagen sin og hvordan de opplever sin egen psykiske velvære. Man ser at miljøene man er i og de menneskene man er sammen med, påvirker deg som person og hvordan man har det.
dc.description.abstractTitle:Social competence and mental health for children and adolescents. Date: 29.05.2019 Participant: Marit Hoven Viklund Candidate number: 10063 Keywords: Social competence, socialization, social suport, mental health, anxiety, depression, lonliness, children and adolescents. Numer of pages/Words: 27 / 7636 Numer of appendix: 2 Availability: No access Background: Research shows that social competence and mental health have a connection. Both social competence and mental health in children and adolescents have gained greater focus the past years. If you have difficulties with social competence, this can pose challenges for great part of your life. The challenges can be experienced in relationships and interaction with others and the environment in which you are located in. Purpose/Aim: The purpose of this study was to gain a better insight into the importance of social competence in relation to the mental health of children and adolescents. Method: The method in this assignment was a literature study. This literature study contained five research articles, which were the result of structured searches. Results: Based on the findings in the five research articles, the results were summarized under three teams. These teams were relationship and interactions, age and gender, and social competence. Conclusion: This literature study has considered why social competence is important for children and youths mental health. Social competence is important in most situations and the environments in which you are located. Social competence is also an influential factor in several areas in an everyday life. Competence affects areas such as socialization, social support and inclusion. These areas again affect how children and youths experienced their everyday life and psychological well-being.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosial kompetanse og psykisk helse hos barn og unge.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel