Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHauger, Brit
dc.contributor.authorVangen, Christian André Paulsen
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:46Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610671
dc.description.abstractDet er fortsatt lite fokus på utviklingshemmedes seksualitet. Dette kommer ofte av en misoppfatning av at personer med utviklingshemming ikke har en seksualitet. Dermed er det lite etablert kunnskap om at de også er skeive og har ulike kjønnsidentiteter og seksuelle legninger. Hensikten var å finne ut hvordan helsepersonell best kan ivareta utviklingshemmede med en skeiv identitet. For å gjøre det var det relevant å se på hvordan skeive utviklingshemmede opplevde møte med helsepersonell. Jeg benyttet litteraturstudie som metode. Hvor det benyttes strukturerte og ustrukturerte søk etter nyere forskning. Jeg inkluderte fem artikler. Resultatene viser at helsepersonell har manglende kunnskaper om skeive utviklingshemmede, og de problematiserer deres kjønnsidentitet og seksualitet. Personer med utviklingshemming opplever mye diskriminering og ulike grader av vold fra omgivelsene, inkludert helsepersonell. Det gjør at skeive utviklingshemmede er en usynlig gruppe, som ikke får sine rettigheter ivaretatt. I tillegg får det negative konsekvenser for deres psykiske helse. Dette resulterer i de opplever møte med helsepersonell som utfordrende. Selv ser de seksualitet som en normal del av utviklingen. Det kan konkluderes med at det er et behov for større kunnskap hos helsepersonell om skeive utviklingshemmede; det fordi utviklingshemmede ofte er avhengig av støtte fra andre til å uttrykke egne behov.
dc.description.abstractThere is still very little focus on the sexuality of individuals with intellectual disabilities. This stems from a misconception that these individuals do not have a sexuality. Therefore, there is little established knowledge about whether they are also LGBT/queer and what kinds of gender and sexual identities these individuals have. The goal of this paper was to explore how health personnel can best support LGBT/queer individuals with intellectual disabilities. In order to do this, it was relevant to look at how LGBT/queer individuals with intellectual disabilities experience meetings with health personnel. This was done through the method of literature review, were structured and unstructured searches for newer research were used. Five articles have been included. The results show that there is a lack of knowledge among health personnel when it comes to these individuals, and that they problematize their gender and sexual identities. Individuals with intellectual disabilities experience discrimination and different degrees of violence from their environment, including from health personnel, which makes LGBT individuals in this group an invisible group without their rights being looked after. Because of this, these individuals experience meetings with health personnel as challenging. Personally, they see sexuality as a normal part of development. It is concluded that there is a need for more knowledge amongst health personnel when it comes to LGBT/queer individuals with intellectual disabilities; this is because these individuals are often dependent on support from others in order to express their needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever skeive utviklingshemmede at deres kjønnsidentitet og seksualitet blir ivaretatt i møte med helsepersonell?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel