Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeie, Tor Arne
dc.contributor.authorLivgaard, Jonny André
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:42Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610664
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Hvordan kan forebygging av utfordrende atferd minske bruk av tvang og makt ovenfor utviklingshemmede? Stikkord/Nøkkelord: Forebygging, Utfordrende atferd, Utviklingshemming, Tvang og makt. Bakgrunn: Norge har en årlig økning av tvangsvedtak ovenfor personer med utviklingshemming. Mange av tvangsvedtakene skyldes at tjenestemottakerne har en utfordrende atferd. Forebygging av utfordrende atferd vil være med å redusere bruk av tvang og makt. Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9 har et formål om å hindre at tjenestemottakerne utsetter seg selv eller andre for skade, og begrense bruk av tvang og makt. Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å finne ut hvordan forebygging av utfordrende atferd kan redusere bruk av tvang og makt ovenfor personer med utviklingshemming. Forskningsartikler blir benyttet for å belyse problemstillingen. Metode: I denne bacheloroppgaven har det blitt benyttet litteraturstudie som metode. Fagfellevurderte forskningsartikler som kan belyse problemstillingen har blitt funnet ved strukturerte søk. 6 forskningsartikler har blitt anvendt og inkludert i denne bacheloroppgaven. Resultat: Funnene fra forskningsartiklene og litteraturen anvendt i bacheloroppgaven viser at personer med utviklingshemming ofte er utsatt for tvang og makt. Forebygging av utfordrende atferd kan være krevende, siden årsakene varierer. Funnene fra forskningsartiklene belyste forskjellige temaer, der 3 temaer som var relevant for problemstillingen ble valgt. Temaene som ble valgt var: 1. Bruk av tvang som følge av utfordrende atferd 2. Fagpersonells forståelse av økt tvangsbruk 3. Trening av bevissthet, observasjoner og kunnskap Konklusjon: Tjenesteytere som jobber sammen med personer med utviklingshemming, kan minske bruk av tvang og makt ved å forebygge utfordrende atferd. Ved at tjenesteyterne har kunnskap om personer med utviklingshemming og forebygging av utfordrende atferd, kan de ved hjelp av analyser og kartlegging finne risikofaktorer, og årsaker til at den utfordrende atferden oppstår.
dc.description.abstractAbstract Title: How can prevention of challenging behaviour reduce the use of restrainment of intellectual disabilities? Keywords: Prevention, Challenging behaviour, Intellectual disabilities, Restraint Background: Norway has a yearly increase of decisions to use restrainment against individuals with intellectual disabilities. Many of these decisions are based on the patient having challenging behaviour. Prevention of challenging behaviour will therefor result in less use of restrainment. Norways Health- and careservice law chapter 9 intends to prevent patients from hurting themselves or others, and reduce the use of restrainment. Purpose: The purpose of this bachelor-thesis is to find out how prevention of challenging behaviour will reduce the use of restrainment against patients with interlectual disabilities. Research articles are used to help display the topic question. Method: This bachelor-thesis has used litterature study as a method. Peer-reviewed research articles that help display the topic question have been found through structured searches. 6 differenct research articles have been used and included in this thesis. Result: The findings from research articles and other litterature used in this bachelor thesis show that people with interlectual disabilities are often exposed to the use of restrainment. Prevention of challenging behaviour can be difficult, as the cause for this behaviour varies. Findings in the research articles highlight different subjects, 3 of which were relevant for the topic question. These 3 subjects were: 1. The use of retrainment because of challenging behaviour. 2. Health- and careworkers understanding of increased use of restrainment. 3. Training of concience, observations and knowledge. Conclusion: Service providers who work with people with intellectual disabilities can reduce the use of restainment by preventing challenging behaviour. By the service providers having knowledge of intellectual disabilities and prevention of challenging behaviour, can they by means of analyzes and surveys, find risk factors and causes for the challenging behaviour to arise.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan forebygging av utfordrende atferd minske bruk av tvang og makt ovenfor utviklingshemmede?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel