Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenaa, Erik
dc.contributor.authorAas, Karianne Utseth
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:39Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610659
dc.description.abstractMålet med denne bacheloroppgaven er å finne svar på om det eksiterer metoder vernepleieren kan anvende for å forebygge utfordrende atferd, og om disse måtene kan bidra til å redusere bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemming. Det er anvendt en litteraturstudie, og oppgaven tar for seg 5 ulike forskningsartikkler og relevant teori for å belyse temaet. Konklusjonen viser at det finnes ulike metoder, men at disse må tilpasses individet og miljøet. Vernepleieren bør innhente kunnskap om de ulike tilnærmingsmetodene, brukerperspektiv og anvendelsen av det faglige skjønn
dc.description.abstractThis bachelor thesis attempts to find answers to whether there are methods “vernepleieren” or the “social educator” can use to prevent challenging behavior, and whether these methods can help to reduce the use of force and restrain towards people with mental disability. A literature study had been conducted, and the thesis deals with 5 different research articles and relevant theory to elucidate the theme. The results show that there are different methods, however these must be adapted to the individual and its environment. The social educator must obtain knowledge about the different approaches, user perspective and the professional judgment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRedusering av tvang og makt
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel