Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenaa, Erik
dc.contributor.authorWelde, Aina M.
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:39Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610658
dc.description.abstractTittel: Utviklingshemming og seksualitet. Dato: 27.05.19 Deltakere: Aina Margrethe Welde. Kandidat nummer: 10094 Veileder: Erik Søndenaa Stikkord/nøkkelord: voksne psykisk utviklingshemmede, sosioseksuelle kunnskaper, ansatte, seksualundervisning Antall sider/ ord: 36 sider/ 7639 ord Antall vedlegg: 0 Publiseringsavtale utgitt: Nei Bakgrunn: Seksualitet er en menneskerett. Det kan bli vanskelig å utøve seksualitet for mange utviklingshemmede da de ofte bor i kommunale boliger og mottar bistand fra andre. Kilden til informasjon om seksualitet er mer begrenset for utviklingshemmede, og deres intellektuelle utfordringer gjøre dette ytterligere vanskeligere å tilegne seg slik informasjon. Hensikt: Hensikten med denne studien er å løfte frem at utviklingshemmede har en seksualitet, og å bidra til å skape mindre tabu rundt temaet. Studien skal vise hvilken kunnskap voksne utviklingshemmede og ansatte har om utviklingshemmedes seksualitet. I tillegg er hensikten å vise hvordan ansatte kan øke seksuelle kunnskaper hos utviklingshemmede. Metode: Metoden i denne studien er litteraturstudie. Ved å bruke egne søkeord i fritekst i søkene etter forskningsartikler har 5 artikler blitt inkludert i denne studien for å belyse temaet. Resultat: Utviklingshemmedes sosioseksuelle kunnskaper og ansattes kunnskaper om utviklingshemmedes seksualitet er svake. Det er for lite undervisning på området for begge gruppene. Ansatte og utviklingshemmede har meninger for hva seksualundervisningen i fremtiden bør inneholde. Konklusjon: Voksne utviklingshemmede og ansatte har smal kunnskap rundt utviklingshemmedes seksualitet. Mange utviklingshemmede er ikke en del av den normale/uformelle seksuelle utviklingen. Derfor er den ansattes kunnskaper avgjørende for at utviklingshemmede skal få nødvendig seksualopplæring. For framtiden bør man ha god undervisning og opplæring rundt tema for begge gruppene, for å minke antall seksuelle overgrep og ivareta utviklingshemmedes seksuelle rettigheter.
dc.description.abstractTitle: Development disabilities (DD) and sexuality. Date: 27.05.19 Partisipant: Aina Margrethe Welde. Candidate number: 10094 Supervisor: Erik Søndenaa Keywords: adult people with developmental disability, socio-sexual knowledge, support workers, sex education Number of pages/words: 36 / 7639 Number of appendix: 0 Availability: No access Background: Sexuality is a human right and it can be difficult to exercise for many people with disabilities as they often live in public housing and receive assistance from others. The source of information on sexuality is more limited to the disabled, and their intellectual challenges make it even more difficult to acquire such information. Purpose/aim: The purpose of this study is to show that people with disabilities have a sexuality, and to create less taboo around the topic. The study will show what knowledge adult people with disabilities and employees have about the sexuality of people with disabilities. In addition, the purpose is to show how to increase sexual knowledge for people with disabilities. Method: This study is a literature study. By using separate keywords in free text to search for articles, 5 articles have been included in this study to elucidate the theme. Results: Developing people's socio-sexual knowledge and the employees' knowledge of the sexuality of people with disabilities are weak and should therefore be strengthened through teaching. Employees and people with intellectual disabilities have opinions about what sexual education in the future should contain. Conclusion: Adult people with disabilities and employees have narrow knowledge about the sexuality of people with disabilities. Many people with intellectual disabilities are not part of normal/informal sexual development. Therefore, the employee's knowledge is crucial for the disabled to have the necessary sexual education. For the future, one should have good teaching and training on topics for both groups in order to reduce the number of sexual abuse and safeguard the sexual rights of the disabled.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtviklingshemming og seksualitet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel