Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelvik, Sara Germans
dc.contributor.authorHolthe, Ida Terese Desiré
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:30Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610642
dc.description.abstractBakgrunn: Asperger syndrom er en utviklingsforstyrrelse som blant annet kjennetegnes ved utfordringer med sosialisering. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å se om sosiale historier kan være en effektiv metode for barn og unge med asperger syndrom til å forbedre sosialt samspill. Metode: Litteraturstudie er metoden som er brukt i denne bacheloroppgaven. Gjennom systematiske litteratursøk har jeg kommet frem til fem vitenskapelige artikler som jeg har anvendt i denne studien. Resultat: Ved sammenfatningen av forskningsartiklene kom jeg frem til to hovedtemaer. Hovedtemaene er: fokus på samspill under et måltid på skolen og fokus på å forbedre sosialt samspill på skolen. Konklusjon: Resultatene antyder at metoden sosiale historier kan være et hjelpemiddel for noen barn og unge med asperger syndrom, men da det er en kompleks diagnose er det ikke sikkert den vil passe for alle. For å tydelig avgjøre om sosiale historier er relevant som metode for å forbedre sosialt samspill for barn og unge med asperger syndrom, vil det være behov for mer forskning på området.
dc.description.abstractBackground: Asperger syndrome is a developmental disorder. Challenges with socialization is something that is characteristic for this disorder. Aim: The purpose of this paper is to see if the concept of social stories as a method can help children and adolescents with Asperger syndrome to improve their social interaction. Method: The methodology used in this bachelor's thesis is a literature study, and through systematic literature searches I have selected five scientific articles that I have used in this study. Result: During the process of summarizing these research articles I identified two main themes. The main themes are: focus on interaction during meals at school and focus on improving social interaction at school. Conclusion: The results suggest that social stories as a method may be beneficial at assisting some children and adolescents with Asperger syndrome with social interaction, but as Asperger is a complex diagnosis it may not suitable or applicable on all people with this disorder. In order to clearly determine whether social stories are relevant as a method for improving social interaction for children and adolescents with asperger syndrome, more research will be needed in this area.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAsperger syndrom og sosiale historier
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel