Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Karl Johan
dc.contributor.authorAsbjørnsen Holter, Hanna
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:23Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610631
dc.description.abstractSammendrag Introduksjon/bakgrunn: Viktige prinsipper for vernepleieren er samhandling, brukermedvirkning og dialog. I teknikken åpen dialog møtes disse prinsippene for å skape gode nettverksmøter som er preget av likeverdige relasjoner og en jevn maktfordeling. Hensikt: Oppgavens hensikt er finne gode artikler som utforsker maktaspektet i teknikken åpen dialog for å kunne svare på problemstillingen Hvordan brukes teknikken “åpen dialog” i nettverksmøter for å utjevne makt mellom deltakerne? Metode: Metoden for denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie hvor det gjennom målrettede litteratursøk er funnet tre artikler for å gi økt kunnskap om åpen dialog. Resultater: Resultatet av litteratursøket har vist tre elementer som framtredende. - Virkemidler for å jevne ut makt - Deltakernes opplevelse av jevn maktfordeling i nettverksmøtet - Resultat av jevn maktfordeling i nettverksmøtet Konklusjon: Ved riktig bruk av åpen dialog i nettverksmøter kan vernepleieren bidra til å skape jevn makt blant deltakerne slik at deltakerne kan møtes på en likeverdig arena.
dc.description.abstractAbstract Introduction: Key principles for a Social Educator are; collaboration, user participation and dialogue. In the technique Open Dialogue, these principles are united to establish productive networking sessions built on mutual understanding and a flat power structure. Aim: The aim of this bachelor´s thesis that explores the aspect of power in the technique, referred to as, Open Dialogue. This, to be able to answer the thesis question; How is the technique “Open Dialogue” put into use, to level out the dynamic of power between participants? Method: The method utilized in this paper is a literature study, where, through goal oriented research, three articles were found and utilized to educate and elevate awareness on the topic of Open Dialogue. Results: The result of the research has uncovered three main elements of importance: o Aids to even out power structures. o The participants´ experience of perceived power distribution i networking sessions. o The result of an even/flat power structure in networking sessions. Conclusion: By correctly applying the technique of Open Dialogue in networking sessions, a Social Educator may contribute to establishing an even power structure between participants, and hence enabling them to meet as equals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMaktaspektet i åpen dialog
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel