Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTor Arne Veie
dc.contributor.authorSiw Janne Vigstad
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:22Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610630
dc.description.abstractOppgaven er en litteraturstudie og tar utgangspunkt i nordisk forskning. Den undersøker hvilke faktorer som påvirker sosial inkludering og deltagelse blant utviklingshemmet ungdom og deres jevnaldrende i skolen. Faktorene det er satt søkelys på er hvordan undervisningen er organisert, samt holdninger og aksept. Igjennom analysen og drøftinga kommer det fram at det å være borte fra ordinære klasser, for eksempel i spesialgrupper, hemmer den sosiale deltagelsen utviklingshemmede har med andre jevnaldrende som ikke er utviklingshemmet, og dermed blir de mindre sosialt inkludert. I tillegg viser det seg at jo eldre elevene blir jo vanskeligere er det for de utviklingshemmede elevene å bli akseptert blant jevnaldrende, blant annet på grunn av holdninger.
dc.description.abstractThe thesis is a literature study based on Nordic research. It examines the factors that influence social inclusion and participation among intellectually disabled adolescents and their peers in school. The factors in focus in this thesis are how the education is organized, as well as attitudes and acceptance. Through the analysis and discussion, it emerges that being away from ordinary classes, for example in special groups, limits the social participation of people with disabilities with non-disabled peers, and thus they are less socially included. In addition, it turns out that the older the students become, the more difficult it is for the disabled students to be accepted among peers, partly because of attitudes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke faktorer påvirker utviklingshemmet ungdoms sosiale inkludering og deltagelse med jevnaldrende i skolen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel