Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWenzel, Hanne Gro
dc.contributor.authorØsterlie, Torhild Været
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:10Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610606
dc.description.abstractI dag regner man med at 15 - 20% av ungdom har psykiske vansker. Skolen er den arenaen ungdom tilbringer mest tid og ressurser på utenom hjemmet. Det er derfor viktig å ha et holistisk syn på ungdoms psykiske helse, og dermed er det viktig at skolen er en arena som kan tilrettelegge og forebygge ungdoms psykiske helse. Hensikten med denne oppgaven er å se nærmere på ungdoms psykiske helse i videregående skole, og hva som kan gjøres og bør gjøres av tilrettelegging og forebygging. Denne oppgaven viser hvordan det kan tilrettelegges for elever i videregående skole som har psykiske vansker, og hvordan bruk av et tverrfaglig team kan bidra til forebygging av psykiske vansker. Dette undersøkes gjennom problemstillingen “hvordan kan skolen som et tverrfaglig team tilrettelegge skolehverdagen for elever med psykiske vansker, og hvordan kan de være med på å forebygge psykiske vansker?” I denne studien er det benyttet litteraturstudie som metode. Det er utført systematisk litteratursøk etter vitenskapelige forskningsartikler. Ut fra dette søket endte jeg opp med en kvalitativ studie, og fire kvantitative studier. Studien konkluderer med at gode relasjoner mellom elever og elevtjeneste er avgjørende for å kunne tilrettelegge og forebygge. Videre er det viktig at ungdom og lærere får informasjon om psykisk helse, dette fungerer som både tilrettelegging og forebygging. Det må være et fokus på sosial støtte i skolen, spesielt innen mestring.
dc.description.abstractToday, it is estimated that 15-20% of adolescents have psychological difficulties. The school is the arena youth spend the most time and resources outside of home. It is therefore important to have a holistic view of youth's psychological health, and thus it is important that the school is an arena that can facilitate and prevent youth's psychological health. The purpose of this study is to look more closely at the psychological health of young people in upper secondary school, and what can be done and should be done through facilitation and prevention. This thesis shows how it can be arranged for students in upper secondary school who have psychological difficulties, and how the use of an interdisciplinary team can contribute to the prevention of psychological difficulties. This is investigated through the issue “how can the school as an interdisciplinary team facilitate school life for pupils with psychological difficulties, and how can they help prevent psychological difficulties?” The method used in this study is literature study. It is performed a systematic literature search for scientific research articles. From this search I ended up with a qualitative study and four quantitative studies. The study concludes with good relations between the pupils and the student service is crucial in order to be able to facilitate and preventing youth's psychological health. Furthermore, it is important that youth and teachers to get information on mental health, this acts as both facilitating and preventative. There must be a focus on social support in school, and especially within mastering.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykisk helse hos ungdom - skolen som arena for tilrettelegging og forebygging
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel