Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasan, Synnøve
dc.contributor.authorFlotve, Siri
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:10Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610605
dc.description.abstractBakgrunn: Personer med utviklingshemming har på grunn av sitt kognitive nivå ikke den samme evnen til å tilegne seg kunnskap om seksualitet som normalbefolkningen. De er ofte avhengig av tjenesteyters bistand og kompetanse for å kunne tilegne seg dette. Til tross for at samfunnet i dag er preget av mer seksualvennlige holdninger enn før, så er seksualitet blant denne brukergruppen fremdeles et tabubelagt tema for noen tjenesteytere. Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å opparbeide kunnskap om hvordan tjenesteyter kan bidra til å øke kunnskapen om seksualitet hos voksne personer med utviklingshemming. Metode: I denne oppgaven er det benyttet litteraturstudie som metode. Det er gjennom flere systematiske litteratursøk etter vitenskapelige forskningsartikler funnet totalt fem artikler som er inkludert i denne studien. Resultat: Ut ifra resultatene av de inkluderte artiklene ble det identifisert tre tema. Temaene er: tjenesteyters rolle som både tilrettelegger og beskytter, tjenesteyters holdninger til temaet seksualitet og tjenesteyters kompetanse innen temaet seksualitet. Konklusjon: Tjenesteytere bør rette oppmerksomheten mot å avklare roller, endre holdninger og øke kompetansen rundt temaet seksualitet hos personer med utviklingshemming. Ved å gjøre dette blir de mindre fordomsfulle og bedre til å forstå og tolke atferd. Tjenesteyter kan da bli bedre på å tilpasse seg tjenestemottakers individuelle behov innen temaet seksualitet.
dc.description.abstractBackground: People with intellectual disabilities can have limitations in their ability to acquire knowledge of sexuality, due to their cognitive level. They are often dependent on the service provider’s assistance and expertise in order to acquire this. Despite the fact that society today is characterized by more sexual-friendly attitudes than before, sexuality among this user group is still a taboo topic for some service providers. Aim: The purpose of this bachelor thesis is to gain knowledge about how service providers can contribute to increasing knowledge about sexuality in adults with intellectual disability. Method: In this thesis, a literature study has been used as a method. Through several systematic literature searches for scientific research papers a total of five papers have been found and included in this study. Result: Based on the results of the included papers, three topics were identified. The topics are: the service provider’s role as both facilitator and protector, the service provider’s attitudes to the topic of sexuality and the service provider’s competence within the topic of sexuality. Conclusion: Service providers should focus on clarifying roles, changing attitudes and increasing competence regarding the subject of sexuality in people with intellectual disabilities. This with the aim of becoming less prejudiced, obtain increased understanding and become better at interpreting behavior, and by this also better at adapting to the individual needs of the service recipient in the theme of sexuality.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kropp fyllt av følelser de ikke får hjelp med å forstå - Utviklingshemming og seksualitet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel