Terapeutiske tilnærmingsmetoder i rusbehandling
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610601Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1312]
Sammendrag
SammendragBakgrunn: I Norge er det minst 2-300 000 mennesker med alkoholproblemer og minst 20-30 000 mennesker med problemer med narkotika. Det er også minst 30-50 000 mennesker som har et omfattende forhold til reseptbelagte legemidler som potensielt kan føre til misbruk.
Hensikt: Hensikten med denne studien er å finne artikler som er med på å belyse problemstillingen: Hvordan kan jeg som vernepleier anvende terapeutiske tilnærmingsmetoder for å bidra til endret rusatferd?
Metode: I denne studien er det benyttet litteraturstudie som metode. Det er utført et systematisk litteratursøk etter vitenskapelige forskningsartikler, hvor fem av artiklene er inkludert for å kunne besvare problemstillingen.
Resultat: Basert på funnene i de fem vitenskapelige artiklene som ble valgt i denne studien, har jeg vurdert hvordan de valgte tilnærmingsmetodene fungerer og hvordan jeg som vernepleier kan anvende disse metodene.
Konklusjon: Det er viktig at vernepleiere har kunnskap om forskjellige terapeutiske tilnærmingsmetoder i rusbehandling, for å kunne bidra til å utløse atferdsendring hos rusmiddelavhengige. Summary Background: There are at least 2-300 000 people with alcohol problems and at least 20-30 000 people with drug problems in Norway. It is also at least 30 – 50 000 people who have an extensive relationship with prescription drugs that can potentially lead to abuse.
Purpose: The purpose of this study was to find articles that highlights the aim: How can I as a social educator use therapeutic approaches to contribute to change drug behavior?
Method: In this study it is used literature study. It is performed a systematic search for scientific research articles, that five of the articles are included to highlight to answer the aim.
Results: Based on the findings of the five scientific research articles who is chosen in this study, have I considered how the chosen approaches works and how I as a subnormal can use these methods.
Conclusion: It is important that social educators have knowledge about different therapeutic approaches in drug treatment, to be able to contribute trigger behavioral change at drug addicts.