Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasan, Synnøve
dc.contributor.authorWestvold, Pia
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:05Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610597
dc.description.abstractBakgrunn: Skolen er en viktig arena for utvikling, læring og det sosiale, noe som kan være utfordrende for barn og unge med føtal alkohol spektrumforstyrrelse (FASD). Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å se på hvilke utfordringer barn og unge har i skolen som følge av FASD og hvordan man kan legge til rette for denne målgruppen, samt betydningen av samarbeidet mellom hjem og skole. Metode: Litteraturstudie er benyttet som metode i denne oppgaven. For å svare på oppgavens problemstilling er det gjort systematiske litteratursøk etter vitenskapelige forskningsartikler. Fem artikler er inkludert i denne litteraturstudien for å svare på oppgavens problemstilling. Resultat: Resultatet er basert på fem vitenskapelige forskningsartikler. Ut ifra resultatene i disse artiklene ble det identifiser to hovedtema som er følgende: kunnskap om og forståelse av komplekse utfordringer hos elever med FASD, samt samarbeid mellom skole og hjem. Temaene bidrar til å se på hvilke måter en best kan legge til rette for elever med FASD. Konklusjon: Barn og unge med FASD kan ha skjulte vansker på grunn av manglende og/eller feil diagnose. For å kunne legge til rette for barn og unge med FASD i skolen er det avgjørende med kunnskap om og forståelse av hva diagnosen innebærer for hvert enkelt barn. Et godt samarbeid mellom hjem og skole kan bidra til en bedre forståelse for barnets behov.
dc.description.abstractBackground: School is an important arena for growth, learning and social interaction, which can prove difficult for children with fetal alcohol spectrum disorder (FASD). Purpose: The purpose of this text is to look at the challenges children face in school as a result of FASD, and facilitating their experience in school, and look at the significance of cooperation between school and home. Method: The method used in this analysis is a literature study. To answer the problem addressed in the text, a systematic research of scientific research articles have been completed. Five articles are used to answer the problem presented. Results: In the articles studied two areas of research was identified: knowledge about, and the understanding of complex challenges that students with FASD face, in addition to school-home cooperation. Through these research areas, we can look at the facilitation of children with FASD in school. Coclusion: Children with FASD may experience hidden struggles due to lack of a, or wrong diagnosis. To be able to facilitate for children with FASD in school, it is essential to understand and acquire knowledge about how the diagnosis affects children differently. A strong cooperation between home and school can contribute to a better understanding of each child’s distinct needs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMisforstå meg rett - barn og unge med FASD i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel