Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrottz-Sjøberg, Britt-Marie
dc.contributor.authorRønning, Elise Mastad
dc.date.accessioned2019-06-28T07:39:16Z
dc.date.available2019-06-28T07:39:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602696
dc.description.abstractFerske tall viser at sosiale medier er en betydelig del av unge menneskers sosiale miljø. Målet med denne avhandlingen er å gi en bedre forståelse av de mekanismene som gjør at sosiale medier kan påvirke unge menneskers selvkonsept. Sosiale medier mangler en anerkjent definisjon, for å møte denne utfordringen ble en viktig del av arbeidet å identifisere sentrale karakteristikker ved sosiale medier, eksemplifisert ved de tre mest brukte mediene i Norge: Facebook, Instagram og Snapchat. For ytterligere å fylle hull i den eksisterende litteraturen er det fokusert på en konsumerende bruk av mediene heller enn en aktiv og selvpresenterende bruk. Det finnes få studier på sosiale medier som viser kausalitet mellom bruk og ulike utfall. En teoretisk tilnærming kan derfor kaste lys over ubesvarte spørsmål. Karakteristikker ved både innhold og struktur drøftes i sammenheng med selvets prosesser og kjennetegn ved menneskets funksjon og informasjonsprosessering på tidlige utviklingstrinn. Resultatene viser at disse sammenhengene kan skape en ny og intens påvirkning på selvkonseptet. Det kan ikke utelukkes at karakteristikkene samlet sett påvirker selvkonseptets struktur og det stilles spørsmål ved om manglende bearbeiding og integrering av selvkunnskap hentet fra sosiale medier gjør det vanskelig å løse ungdomsårenes utviklingsoppgaver.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSelvet og sosiale medier - Påvirker karakerstatistikker ved sosiale medier unge menneskers selvkonsept?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel