Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchiefloe, Per Morten
dc.contributor.authorSmeby, Gunnar
dc.date.accessioned2019-02-14T08:49:29Z
dc.date.available2019-02-14T08:49:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2585368
dc.description.abstractDen pågående reformen i norsk politi innebærer en omstrukturering for å skape en handlekraftig og moderne organisasjon som yter bedre. Et av reformtiltakene handler om sentralisering av administrativ støttevirksomhet, - etablering av fellestjenester. I oppgaven studeres organisatoriske utfordringer forbundet med etableringen av fellestjenester i politiet. Studien tar for seg fire delproblemstillinger: (i) Hvorfor fellestjenestekonseptet innføres, (ii) i hvilken grad politidistriktene har medvirket i endringsprosessen, (iii) hvilke erfaringer som kan trekkes ut av måten endringsprosessen er gjennomført og (iv) i hvilken grad målsettingene med endringen er innfridd. Formålet er å se hvilken læring gjennomføringen av endringen kan gi med tanke på fremtidige endringer i politiet. Resultatene kan trolig også ha overføringsverdi til andre deler av offentlig sektor. Både kvantitativ og kvalitative metoder er benyttet. Funnene drøftes med støtte i nyinstitusjonell teori, teori om endring og generell organisasjonsteori. Det vises til nasjonal og internasjonal forskning om etablering av fellestjenester og gjennomføring av endringer. Temaer som årsaker til endring, behov for endring, forutsetninger for å lykkes med endring, samt resultater og konsekvenser av endringen, belyses i oppgaven. Funnene viste at hovedbegrunnelsen for etableringen er å spare penger for å gi mer til kjernevirksomheten. Krav og forventninger fra samfunnet har også vært lagt til grunn for endringen. Funnene tyder på at beslutningen om sentralisering kan være påvirket av hvordan dette er organisert i andre land og at eksterne konsulenter kan ha hatt betydning for løsningen. I gjennomføringen har det vært manglende forankring hos nøkkelpersonell i politidistriktene. I tillegg ble ikke medvirkningen i endringsprosessen opplevd som reell. Undersøkelsene viser at det i gjennomføringen kunne ha vært gjort mer for å skape reell medvirkning, forståelse og forankring og hos viktige aktører i politidistriktene. Målsettingen om å spare penger for å styrke kjernevirksomheten, synes så langt ikke å være nådd.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEtablering av fellestjenester i politiet - Organisatoriske utfordringer med etableringen av felles administrative støttefunksjoner i politi- og lensmannsetaten i forbindelse med nærpolitireformennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel