Show simple item record

dc.contributor.advisorHalvorsen, Kristin
dc.contributor.authorFarkas, Kristin Sofie
dc.date.accessioned2019-02-13T15:03:57Z
dc.date.available2019-02-13T15:03:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2585311
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar opp mellomledelse i endringsprosesser. Temaet belyses gjennom mellomledelse i høyere offentlig utdanning, nærmere bestemt administrasjonssjefstillingen ved Universitetet i Bergen (UiB). Stadige omstillingsprosesser og økt globalisering har i sin tur har ført til at utdanningsnivået har blitt høyere og arbeidslivet mer komplekst. Dette får konsekvenser for utøvelse av ledelse, på alle nivå i organisasjoner. Universiteter er kjennetegnet blant annet ved et sterkt skille mellom fag og administrasjon. Autonomi og faglig virksomhet på den ene siden, hvor vitenskapelig ansatte trenger fleksibilitet for å utøve institusjonens kjernevirksomhet, og en hierarkisk organisasjonsstruktur og et statlig regelverk på den andre siden, hvor resultatkrav og forventninger fra myndigheter og samfunnet er økende. Oppgaven undersøker hvordan administrasjonssjefer ved UiB opplever egen hverdag, sin rolle i organisasjonen og hvordan de balanserer og håndterer de mange kravene og oppgavene som er lagt til denne rollen. Formålet med oppgaven er å belyse disse mellomledernes rolle, og de spenningene denne gruppen kan oppleve å stå i generelt, men hovedsakelig i endringsprosesser. For å belyse problemstillingen benytter oppgaven ulike teoretiske innfallsvinkler knyttet til organisasjoner, ledelse og endringer. Det er gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte dybdeintervjuer av sju administrasjonssjefer. Studien har et induktivt design, og som analytiske tilnærming er det benyttet tematisk analyse. Resultatene viser at det er særlig tre aspekter ved administrasjonssjefrollen som er fremtredende. For det første skiller ikke informantene mellom daglig drift og utviklings- og endringsarbeid når de forteller om jobbene sine. Hovedinntrykket er at endringer er krevende, men at mange arbeidsoppgaver er krevende i informantens hverdag og at selve endringsprosessene dermed ikke blir stående i noen særklasse, men føyer seg inn rekken av arbeidsoppgaver. Dette kan forstås som en refleksjon av hvordan moderne endringsarbeid ser ut; evolusjonære endringer er en del av informantenes hverdag. For det andre er det tydelig at administrasjonssjefene opplever å stå i et spenn av funksjoner, perspektiver og arbeidsoppgaver mellom detaljer og helhet, hvor helhetstankegang og omtanke for både instituttenes og UiBs totale virksomhet både i endringsprosesser og ellers i arbeidshverdagen er i fokus. For det tredje viser deres beskrivelser at disse mellomlederne fungerer som bindeledd i organisasjonen. Både operativ detaljkunnskap og helhetlig organisasjonsforståelse framstår som sentralt i administrasjonssjefenes arbeid, både i daglig drift og i endringsarbeid. Rollen som bindeledd er derfor både nyttig og nødvendig for å sikre informasjonsflyt, innflytelse og medvirkning mellom nivåene, og dermed øke mulighetene for god implementering. Denne oppgaven kan være et bidrag til større bevissthet og kunnskap om ressursene som administrasjonssjefene representerer med sin dype organisasjonsforståelse og kunnskap om nivåene i organisasjonen, og til større egenforståelse for de som innehar disse stillingene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMellomledelse i endringsprosesser - belyst gjennom administrasjonssjefstillingen ved Universitetet i Bergennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.description.localcodeMasteroppgaven vil ikke bli åpen tilgjengelig.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record