Tidlig innsats ved samspillsproblemer på helsestasjon - en kvalitativ studie av helsesøstres erfaringer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571149Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2885]
Sammendrag
Tidlig innsats ved samspillsproblemer i foreldre-barn relasjonen er et prioritert satsningsområde. Tilnærmet alle barn i Norge er i kontakt med helsestasjon i barnets første leveår. Mens tidligere forskning ofte har studert faktorer ved barnet og/ eller omsorgspersoner, har vi lite kunnskap om helsesøstres erfaringer. Hensikten med denne oppgaven var å innhente kunnskap om helsesøstres erfaringer i arbeidet med tidlig innsats ved samspillsproblemer i relasjonen mellom foreldre og barn 0-1 år på helsestasjon.
Studien har et kvalitativt design og består av semistrukturerte intervjuer med fire helsesøstre som arbeider ved helsestasjon 0-5 i en større bykommune i Norge. Datamaterialet ble analysert med systematisk tekstkondensering.
Resultatene viser at helsesøstrene ønsket et bedre samarbeid med andre fagpersoner i det forebyggende arbeidet, og særlig med fastlege under svangerskapet. De opplevde å stå alene i komplekse samspillsvurderinger, og løftet frem et ønske om vurderingsbistand fra psykolog. Videre formidlet helsesøstrene at foreldrenes tillit var en forutsetning for å komme i posisjon til å tilby hjelp. Og til slutt beskrev de en opplevelse av at det var for stor avstand mellom tiltak i primær- og spesialisthelsetjenesten. Alle resultatene var knyttet til en opplevelse av å jobbe under tidspress på grunn av den raske utviklingen til spedbarnet.
Resultatene utfordrer dagens praksis. Endring i bruk av ressurser i primærhelsetjenesten kan styrke arbeidet med tidlig innsats på helsestasjon. Særlig bør flere fagpersoner bistå helsesøstre i arbeidet med tidlige samspillsproblemer i foreldre-barn relasjonen.