Superbrukerens rolle i implementeringen av ny teknologi - en kvalitativ studie av hvordan superbrukerens atferd påvirker implementeringsprosessen av ny teknologi
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3317]
Abstract
Organisasjoner i dag introduserer stadig ny teknologi for å bli mer produktiv, effektiv og suksessfull. For å oppnå disse effektene er det i midlertid helt avgjørende at de ansatte aksepterer og tar i bruk teknologien på en hensiktsmessig måte. I den forbindelse er det blitt foreslått å bruke superbrukere i implementeringsprosessen av nye IT - systemer på arbeidsplassen. Superbrukere er ansatte som har fått utvidet opplæring i et IT - system, og som kan gi brukerstøtte og opplæring til andre brukere i sitt nærmiljø. Denne studien undersøkte hvordan superbrukeren bidrar til at ansatte aksepterer og tar i bruk ny teknologi.
Studien ble gjennomført i samarbeid med Trondheim Kommune, som nylig hadde innført skyløsningen G-suite som deres offisielle kontorstøtteverktøy. 3 superbrukere og 4 ansatte ble intervjuet om deres opplevelse av superbrukerens rolle i denne implementeringsprosessen. Analysen identifiserte tre temaer som viste at superbrukeren bidro til at de ansatte tok i bruk teknologien: brukerstøtte i frontlinjen, tilpasset opplæring, og ambassadører for endringen på deres enhet. Studien viser at superbrukerne har en utvidet rolle utover å fungere som brukerstøtte og opplæring. Som ambassadører for enheten motiverte og overbeviste de ansatte om å ta i bruk teknologien, og bidro på denne måten til å skaffe støtte for endringen nedover i organisasjonen. Deres funksjon ble sett i sammenheng med teori om endringsagenter, og foreslår at gjennom å utnytte potensialet til superbrukerne som endringsagenter, kan organisasjoner sørge for mer effektive implementeringsprosesser.
Studien bidrar til den økende mengden litteratur som understreker signifikansen for sosial innflytelse og holdning på individets aksept av teknologi.