Kunnskapsdeling i en ideell organisasjon
Abstract
Temaet i denne oppgaven er kunnskapsdeling i en ideell organisasjon og formålet er å undersøke hvordan verdier og organisasjonsform påvirker kunnskapsdeling i en ideell organisasjon. I arbeidet med oppgaven har jeg brukt mine erfaringer og min kunnskap som ansatt i en ideell organisasjon, og jeg bruker min egen organisasjon, Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM), som case. I oppgaven argumenterer jeg for at en forståelse av organisasjoner som kunnskapssystem gir en bedre beskrivelse av NLM enn en tilnærming hvor man tar utgangspunkt i organisasjoner som produksjonssystemer. Jeg har valgt å følge Tsoukas og Vladimirous definisjon av organisasjon som konkret setting for individuell handling, abstrakte regler og historisk fellesskap, og anvender denne i analysen av NLM som en ideell organisasjon. Dette er en tilnærming som setter kunnskap og kunnskapsdeling i sentrum for forståelsen av organisasjonsbegrepet.
Oppgavens problemstilling er: «Hvordan påvirker verdier og organisasjonsform praksiser for kunnskapsdeling i en ideell organisasjon?». En gjennomgang av verdidokumentene i viser at organisasjonens verdier slik de fremkommer i disse dokumentene i stor grad samsvarer med verdier som påvirker kunnskapsdeling positivt. Særlig gjelder dette fokuset på respekt for medmennesker, som er viktig for god kommunikasjon og kunnskapsdeling. Det at verdiene er forankret i organisasjonens ideelle formål og ideologi gir dem tyngde i møte med frivillige og ansatte, og det faktum at respondentene på undersøkelsen oppgir at de har svært høy tilknytning til organisasjonen og er villige til å ta personlige kostnader for at organisasjonen skal nå sine mål bekrefter dette. I analysen av NLM som organisasjon viser jeg hvordan organisasjonens frivillige og profesjonelle arbeid skaper arenaer og strukturer for kunnskapsutøvelse og kunnskapsdeling, og hvordan både frivillighet, profesjonelle og kristne karakter preger praksiser for kunnskapsdeling i organisasjonen. Dette bekreftes av resultatene fra undersøkelsen blant ansatte viser også at det er et bredt spekter av formelle og uformelle praksiser for kunnskapsdeling som har betydning for deres arbeid. Praksis og egne erfaringer, kristen forkynnelse og kristne felleskap tillegges likevel en noe større betydning.