Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBungum, Brita
dc.contributor.authorDypveit, Hilde
dc.date.accessioned2018-10-04T14:05:14Z
dc.date.available2018-10-04T14:05:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2566523
dc.description.abstractI denne kvalitative studien om vikariatbruk i ungdomsskolen har jeg undersøkt hvordan vikariatansatte opplever sin egen arbeidssituasjon, og hvilke erfaringer de har gjort seg med tanke på det å være ansatt som lærer i en vikariatstilling. Jeg har også undersøkt hvordan de vikariatansattes løse kontrakter påvirker deres forhold til arbeidsplassen. Problemstillingen som lå til grunn for denne studien var: Hvordan opplever de vikariatansatte i ungdomsskolen sin arbeidssituasjon, og hvordan kan vikariatstillingen påvirke deres tilknytning til arbeidsplassen? For å finne svar på denne problemstillingen har jeg gjennomført fem dybdeintervjuer med vikariatansatte, to dybdeintervjuer med ledelsesansatte, to parintervjuer med vikariatansatte, samt et observasjonsstudium hvor formålet var å få innblikk i de vikariatansattes arbeidshverdag og ungdomsskolen som arbeidsplass. Informantene representerte fire ulike skoler innenfor den samme kommunen. Dette var en kommune hvor tilgangen på kvalifiserte søkere var svært høy, og det var hard konkurranse mellom arbeidstakerne om å sikre seg utlyste stillinger. Funnene i datamaterialet viste at de vikariatansatte opplevde flere utfordringer knyttet til det å være ansatt i et vikariat i skolesektoren. Disse utfordringene blir presentert gjennom fem undertemaer som omhandler: (1) skiller mellom faste ansatte og de vikariatansatte, (2) utfordringer knyttet til det å skulle fylle en annens rolle, (3) en opplevelse av bruk og kast, (4) svekkelse og hindringer av relasjoner og (5) personlige utfordringer knyttet til økonomi, ekstraarbeid og press. Videre blir disse funnene sett i lys av tidligere forskning og det teoretiske bakteppet som ligger til grunn for denne oppgaven. Dette består av teori om fremmedgjøring, fleksibilisering, prekariatet og mulighetsstruktur. Ved å se de vikariatansattes opplevelser i lys av dette, kan man se utfordringene de vikariatansatte møter i hverdagen som en form for fremmedgjøring fra arbeidsplassen og et resultat av arbeidsplassens ønske om fleksibilisering. De vikariatansattes opplevelser kan også skyldes en midlertidig tilhørighet i samfunnsklassen prekariatet, og deres begrensede mulighetsstruktur kan være et resultat av deres løse kontrakter på arbeidsplassen. Deres tilknytning til arbeidsplassen kan på den ene siden ses som svak på grunn av avstanden de opplever mellom dem selv og sine kollegaer, elever og ledelsen. Den kan samtidig ses som sterk på grunn av de vikariatansattes usikre arbeidssituasjon, og med dette store avhengighet av arbeidsplassen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleTakk for nå, og så ses vi kanskje aldri igjen - En kvalitativ studie av vikariatansatte i ungdomsskolens opplevelse av egen arbeidssituasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel