Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordang, Kirsten
dc.contributor.authorDybvik, Camilla
dc.contributor.authorFinnstun, Kristin
dc.date.accessioned2018-09-03T06:52:30Z
dc.date.available2018-09-03T06:52:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2560428
dc.description.abstractIntroduksjon: For å sikre tryggere behandling av sepsispasienter og unngå avvik, er det blitt innført et nytt screeningverktøy for å fange opp pasientene. QSOFA-kriteriene er ment til å brukes i akuttmottak, men implementering av et nytt verktøy foregår ikke alltid problemfritt. For å lykkes kan det derfor være nyttig å belyse hvilke barrierer en kan møte i implementeringsprosessen. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å kartlegge hvilke barrierer som kan påvirke implementeringen av QSOFA i akuttmottak. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie. Strukturerte- og ustrukturerte søk har resultert i fem relevante forskningsartikler. Disse er blitt nøye kritisk analysert. Søkeord som ble benyttet i prosessen var: QSOFA, sepsis, nurse, education, ED, emergency department, screening tools, implementation og SIRS. Resultat: Litteraturstudien har funnet frem til barrierer blant helsepersonell og organisatoriske faktorer kan påvirke implementeringen av QSOFA i akuttmottaket. Disse går hovedsakelig ut på kunnskap- og erfaringsvariasjoner, sviktende samarbeid og mangel på ressurser. Konklusjon: Kunnskapshull blant sykepleiere om sepsis kan ses på som en barriere i implementeringen av screeningverktøyet QSOFA. For å forhindre at barrieren oppstår må sykepleiere selv ta initiativ til å heve sin egen kunnskap og kompetanse. Sykepleiere i akuttmottaket har et ulikt syn på hva det vil si å opptre profesjonelt, og de prioriterer arbeidsoppgaver forskjellig. Disse barrierene kan bidra til å vanskeliggjøre implementeringsprosessen, da slike faktorer kan medføre til et dårlig arbeidsmiljø. Dersom implementeringen ikke følges opp fra alle i avdelingen, kan det føre til at sykepleiere mister motivasjonen til å gjennomføre. Et anspent forhold mellom profesjonene, dårlig oppfølging og samhandling med leder kan ses på som avgjørende barrierer for implementeringen. Det er viktig at ansatte ser på QSOFA som et screeningverktøy som er nyttig og som vil skape flyt i akuttmottaket. Dette er avgjørende faktorer som fort kan utvikle seg til å bli barrierer i implementeringen.nb_NO
dc.description.abstractIntroduction: To secure safer treatment and avoid deviations around sepsis patients, a new screening tool is introduced to easier identify patients with sepsis. The QSOFA-criteria is intended for use in the emergency department, but implementation of a new tool doesn’t always go smoothly. To succeed, it may prove useful to investigate potential barriers in the implementation process. Purpose: The purpose of this literature review is to investigate which barriers can affect the implementation of QSOFA as a new screening tool in the emergency department. Method: This bachelor thesis is a literature review. Structured and unstructured searches resulted in five relevant articles. The articles were critically analyzed. Keywords: QSOFA, sepsis, nurse, education, ED, emergency department, screening tools, implementation and SIRS. Results: The bachelor thesis found barriers among healthcare professionals and organizational factors which may affect the implementation of QSOFA in the emergency department. These barriers are mainly variations in knowledge and experience, failing collaboration and lack of resources. Conclusion: Gaps in knowledge about sepsis among nurses can be seen as a barrier in the implementation of the QSOFA screening tool. To prevent the barrier from occurring, nurses themselves must take initiative to raise their own knowledge and competence. Nurses in the ED have different views on what it means to be a professional and prioritize their work tasks differently. These barriers can contribute to complicate the implementation process, as such factors can lead to a poor working environment. The nurses can lose motivation to carry out the implementation if it’s not followed up by everyone in the department. A tense relationship between professions, poor follow-up and interaction with managers can be seen as crucial barriers for implementation. It is important that employees look at QSOFA as a screening tool that is useful and will create flow in the ED. These are key factors and can quickly develop into barriers for implementation.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectsykepleienb_NO
dc.subjectsepsisnb_NO
dc.subjectQSOFAnb_NO
dc.subjectakuttmottaknb_NO
dc.titleQSOFA som nytt screeningverktøy for sepsis: hvilke barrierer kan påvirke implementeringen i akuttmottak?nb_NO
dc.title.alternativeQSOFA as a new screening tool for sepsis: which barriers can affect the implementation in the emergency department?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808nb_NO
dc.source.pagenumber41nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel