dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg identitets- og serious leisure teori for å se på hva som kjennetegner utøvere som identifiserer seg med idretten de utøver. Alle 16 informantene er aktive svømmere, i tenårene og er en del av samme svømmeklubb. Metoden som benyttes er fokuserte intervju, enkelt- og parvis. Det som kjennetegner utøverne i studien, er at de alle behandler svømmingen som en serious leisure. De strukturer hverdagen godt, prioriterer idretten fremfor andre aktiviteter, har et godt sosialt miljø på treningene og identifiserer seg med idretten sin.
This Master’s thesis discuss the theory of identity and serious leisure to examine what recognises athletes that identifies themselves with their sport. All 16 respondents are currently active swimmers, teenagers, and are a part of the same swimming club. The method utilised are focused interviews, one by one or in pairs. What recognise the athletes in this study, are that they all are engaged in swimming as a serious leisure. They are organising their time schedule well, favouring their sport in advantage of other activities, experiencing a friendly social environment at practice and identifies themselves with their sport. | nb_NO |