Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStigen, Linda
dc.contributor.authorRyan, Andreas Solbraa
dc.contributor.authorSvennevik, Birger Freberg
dc.date.accessioned2018-08-27T07:26:58Z
dc.date.available2018-08-27T07:26:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559358
dc.description.abstractBakgrunn: I denne studien blir det beskrevet hvordan ergoterapeuter jobber med barn med ADHD i skolesituasjon. Dette fordi skoleelever med ADHD kan ha utfordringer med å mestre skolehverdagen og vi tror de kan ha behov for ulike ergoterapeutiske intervensjoner. Mål: Finne svar på problemstillingen. "Hvordan arbeider norske ergoterapeuter med barn med ADHD i skolesituasjon?" Metode: Studien har brukt kvalitativ metode og semi-strukturert intervju. Intervjuene er analysert ved bruk av trinnvis meningsfortettning. Det ble totalt intervjuet tre informanter. Deres data ble knyttet opp mot tidligere forskning . Resultatene: Resultatene viser at ergoterapeuter kan ha kompetanse som kan være av betydning for denne brukergruppen. Ergoterapeuter ser på barn i forhold til aktiviteten i omgivelsene. De bruker forskjellige kartleggingsverktøy i arbeidet. Det kommer frem viktigheten med tverrfaglig samarbeid og hvilke hjelpemidler som kan redusere barnets "gap" i skolehverdagen. Utfordringer informantene møter i hverdagen blir også beskrevet. Konklusjon: Funnene viser til hvordan ergoterapeuter, med sin kompetanse kan være en bidragsyter i skoler i forhold til barn med ADHD. Den viser også at ergoterapi som fagfelt må gjøres bedre kjent.nb_NO
dc.description.abstractBackground: This study shows how occupational therapist works with children with ADHD in a school environment. Because children with ADHD can a problems with achievements in everyday school. We believe that these children can benefit from occupational therapeutic interventions. Aim: Find answers to the question: “How do Norwegian occupational therapists work with ADHD in a school environment?” Method: This study is based on a qualitative methodology and semi-structured interview. The interview was analyzed by using a step-by-step text meaning condensation. There was a total of three informants. Their data was set in context with earlier research. Results: The results show that occupational therapists can have knowledge that can be of vital importance for these children. Occupational therapists study children in relation to their activities in their environment. They use differential surveys in their work. The study shows the importance of interdisciplinary Co-operation and which assisting technology, that can reduce these children’s challenges in every day school. Also the study describes various challenges in the informants encounter in their working life. Conclusion: The findings in this study show that occupational therapists with their knowledge can be contributors in the treatments with ADHD in their school environments. The study also shows that occupational therapy as a discipline should be more integrated in schools and throughout other disciplinesnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectergoterapinb_NO
dc.subjectADHDnb_NO
dc.subjecttverrfaglig arbeidnb_NO
dc.titleSkolelever med ADHD: ergoterapeuters Arbeidnb_NO
dc.title.alternativeSchool Students with ADHD: Occupational Therapists and their worknb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Physical medicine and rehabilitation: 764nb_NO
dc.source.pagenumber48nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel