Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaumann, Karin
dc.contributor.authorBjercke, Gyda
dc.date.accessioned2018-07-17T08:02:41Z
dc.date.available2018-07-17T08:02:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505724
dc.description.abstractI 2015 ble en arealnorm på 23m2 per ansatt vedtatt for statlige nybygg, noe som i praksis innebærer ulike varianter av åpne kontorlandskap for en stor gruppe akademikere. Gjennom arbeidet med masteroppgaven er det identifisert en rekke studier som tar for seg hvordan arbeidsplassen knyttes til ansattes trivsel og produktivitet, men viser også at det er svært begrenset forskning gjort på kontorets betydningen for akademikere som gruppe. Dette ble utgangspunktet for dette arbeidet, og utvikling av en hypotese om at akademikere har behov og preferanser knyttet til arbeidsplassen som skiller seg fra andre typiske kontorarbeidstakere. For å kartlegge hvordan akademikere opplever ulike kontorløsninger er det benyttet Grounded theory som metode. Studien har identifisert fire forhold som er avgjørende for akademikeres opplevelse av kontoret og at opplevelse av kontorløsningene er tett knyttet til kontekst. Oppgavens bekrefter resultat i tidligere forskning, at åpne kontorløsninger med fast plass i liten grad støtter akademikeres behov for konsentrasjonsarbeid grunnet mangel på kontroll over omgivelser og sosiale interaksjoner. Studien frembringer ny erkjennelse som viser at balansegangen mellom akademisk frihet og samhandling gir særlige utfordringer, og at akademikeres behov for gode møteplasser med studentene i noen løsninger ikke er blitt ivaretatt. Studien viser også på ulike vis hvordan forskningsprosessen påvirkes av de fysiske omgivelsene og behovet for et eget rom. Studie peker på viktige forhold som må vektlegges i planprosesser knyttet til kontorløsninger innenfor akademia og gir en retning på hvor videre forskning bør settes inn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEt eget rom : en kvalitativ studie av akademikere og arbeidsplassutformingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel