Baksiden av medaljen : en studie av forholdet mellom jobbkrav, arbeidstid, autonomi og arbeid- familiekonflikt blant kvinnelig og mannlige akademikere
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2505720Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3141]
Sammendrag
Det vitenskapelige mangfoldet i landets høyere utdanningsinstitusjoner lider under den akademiske kulturen og strukturen som eksisterer. Kvinnefrafallet i den akademiske stigen er betydelig og kjønnsbalanse på toppnivå i norsk forskning er nærmest ikke-eksisterende. Det å balansere det akademiske arbeidet med familieliv ser ut til å være spesielt utfordrende for kvinner. Det kan se ut til at de høye kravene i det vitenskapelige arbeidet krever så mye tid og energi at det er lite igjen til å møte krav fra familien. Den høye friheten i det akademiske arbeidet er ment å gi de ansatte mulighet til å håndtere de høye kravene, og oppnå en god balanse mellom arbeid og familie. Arbeid- familiegrenseteori (Clark, 2000) viser hvordan friheten gjør at grensene mellom jobb og familie viskes ut slik at arbeidet i større grad trenger inn i familielivet. Strukturell ligningsmodellering er brukt til å analysere data fra nærmere 5000 vitenskapelig ansatte i Norge. Resultatene viser hvordan krav og autonomi i jobben henger sammen med arbeid- familiekonflikt for kvinnelige og mannlige akademikere. Det gis støtte til hypotesen om at kravene i det akademiske arbeidet fører til mer, og autonomi i arbeidet fører til mindre, konflikt mellom arbeid og familie. Autonomi ser videre ut til, om noe, å øke effekten av jobbkrav på balansen mellom arbeid og familie i tråd med arbeidfamiliegrenseteori. Dette ser ikke ut til å være mer problematisk for kvinner enn menn.