Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsson, Nils
dc.contributor.authorTufto, Eli
dc.date.accessioned2018-05-07T07:42:37Z
dc.date.available2018-05-07T07:42:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2497262
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å dokumentere og sammenstille erfaringer fra ordningen med konseptvalgutredninger i Oslo for skolebygg og bidra til videreutvikling av KVU-metodikken og forbedre tidligfasevurderingene. Tre forskningsspørsmål er stilt: • Sikrer ordningen at det er de rette prosjektene som bygges ut? • Har ordningen resultert i gode grunnlag for politiske beslutninger, og godtgjøres gjennomførbarhet? • Bidrar ordningen til at færre prosjektere sprekker på tid og kostnad? Spørsmålene besvares gjennom en etterevaluering basert på kvantitative undersøkelser. Gjennomgangen tyder på at ordningen fungerer godt; det er funnet løsninger på det behovet som ble meldt i 2010. På grunnskolenivå er dette løst uten mye bruk av midlertidige løsninger. Selv i tett utbyde områder har en lyktes i å finne løsninger, takket være en kombinasjon av flere strategier og tiltakstyper. Analysen viser at det i 2012-22 var rimelig godt samsvar mellom anbefalingen i konseptvalgutredningene, den påfølgende kvalitetssikringen og at et stort flertall av prosjektene som ble fremmet fikk tilslutning ved behandling i bystyret. Analysen viser at en treffer godt med tidsestimatene i flertallet av prosjektene, men at dette varierer avhengig av om prosjektene er nybygg, utvidelser, ombygging eller omstrukturering. Analysen viser også godt treff i kostnadsestimatene i flertallet av prosjektene når disse korrigeres for lav bruttonettofaktor og tilleggsfunksjoner. Også her varierer treffsikkerheten mellom tiltakstypene. Analysen viser at det gjerne tar fem til seks år å kjøpe tomt, regulere og bygge ny skole. I lys av dette bør planhorisonten utvides. Alternativt bør skolebehovsplanen og utredningene suppleres med en del som tar for seg behov for strategisk tomtekjøp i samarbeid med andre etater i kommunen. Utdanningsetaten med fremskrivninger som bare dekker en 10-års periode klarer ikke å dokumentere dette behovet alene.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKonseptvalgutredninger for skolebygg i Oslo - et bidrag til mere vellykkede prosjekter?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Arkitektur og bygningsteknologi: 531nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel