dc.contributor.advisor | Lykknes, Annette | nb_NO |
dc.contributor.author | Lindgjerdet, Per Magnus | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:22:10Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:22:10Z | |
dc.date.created | 2013-09-19 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 649810 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:6755 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/247927 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven undersøkes det hvordan organisk kjemi ble presentert i lærebøkene med bakgrunn i innføringen av kjemi som et obligatorisk fag med Lov om høiere almenskole av 1896. Med tanke på dette er lærebøker i perioden 1914 til 1960 analysert, i tillegg til at enkelte lærebøker før denne perioden er beskrevet for å få et bilde av hva kjemifaget i skolen var før denne tidsperioden. Her gies også et bilde av organisk kjemi som fagområde da den denne loven trådte i kraft og den historiske bakgrunnen for at organisk kjemi kunne bli et eget fagområde.I oppgaven blir det gjort funn som tyder på at dette kjemifaget var et fag som tok for seg organisk kjemi på en allmennyttig og lite teoretisk måte med vekt på husholdning og praktiske eksempler (beskrevet som en hverdagslig tilnærming til faget i oppgaven), men at det var et skille da reviderte lærebøker kom i 1948 og 1958 som førte til at organisk kjemi ble diskutert mer systematisk. Læreverk som er analysert her er lærebøker i kjemi av Sverre Bruun, Ole Johannesen og Carl Nicolaysen, O. Lindstad og Johannes Lindemann, Thomas Førland og Thorstein Hiorthdal. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for kjemi | nb_NO |
dc.title | Organisk kjemi som allmenndannelse: En analyse av organisk kjemi i lærebøker i kjemi i perioden 1914-1960 | nb_NO |
dc.title.alternative | Organic Chemistry as a common Education | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 115 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Institutt for kjemi | nb_NO |