Anleggsvirksomhet og påvirkning på bekkesystemer: En undersøkelse av metallavrenning og speciering i områder rundt nye E6 Oslo-Trondheim
Abstract
Seks vassdrag har blitt studert med tanke på å finne ut hvordan og hvor mye vegarbeid påvirker nærliggende bekkesystemer. Det gjelder Orbekken, Brøhaug og Labbelva med anleggsarbeid og Augla, Lauvåa og Skurdalsåa uten anleggsarbeid. Hovedfokus er på de elvene i nærheten av anleggsarbeid. Det er gjennomført metallanalyse, hardhetsberegninger, DOC-analyse, skumprøver, filterprøver og analyse av standardparametere. Det ble tatt prøver oppstrøms og nedstrøms i elvene i vegarbeidsområdet. Ut i fra de resultatene og korrelasjoner mellom metaller og de øvrige parameterne er speciering av metaller vurdert. Det ble tatt i bruk DGT, men varierende vannstand gjorde disse analysene vanskelig. DGT-prøvene er likevel sammenliknet med de filtrerte prøvene, med varierende resultat. Det ble funnet tendenser til sesongvariasjoner i enkelte metallkonsentrasjoner, spesielt i sesong med mye vann. Det ble funnet hardere vann med lavere konsentrasjoner av tungmetaller i bekkene utenfor område med anleggsarbeid. I Brøhaug ble det målt forhøyede konsentrasjoner av Ca, Mg, Sr og S nedstrøms. Den tredje prøverunden viste forhøyede konsentrasjoner av Al, As, Cd, Cr, Cu og Ni i Brøhaug. Labbelva og Orbekken viste en generell økning i konsentrasjon fra første til siste prøverunde for stoffene As, Co, Fe, Mn, Sr og til dels Mg og Ni, men ingen trend på spesielt forhøyede konsentrasjoner nedstrøms. I Brøhaug ble det funnet tilfeller av forhøyet pH i prøvene tatt nedstrøms. Det er også funnet tilfeller av forhøyet ledningsevne nedstrøms i Orbekken og Brøhaug. Det er i tillegg funnet Zn, Ni, Cu og noe Cd oppkonsentrert i skumprøvene. På filterprøvene ble det funnet høye konsentrasjoner av Fe, Al, Ca, Mn, Mg og S. Kun Cu og Hg viste enkelte konsentrasjoner i tilstandsklasse III, de resterende stoffene var enten i tilstandsklasse I eller II. Det kan virke som arbeid med å lage ny tunnel påvirker omkringliggende vassdrag i høyere grad enn generelt vegarbeid.