Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRasmussen, Bente
dc.date.accessioned2017-12-13T07:09:49Z
dc.date.available2017-12-13T07:09:49Z
dc.date.created2017-11-08T11:37:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTidsskrift for samfunnsforskning. 2017, 58 (4), 426-435.nb_NO
dc.identifier.issn0040-716X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2470919
dc.description.abstractEU har gjort utdanning til et felles politisk spørsmål. Dette har resultert i en politikk for samkjøring av høyere utdanning i Europa og anbefalinger om hvordan universitetene burde organiseres for å gjøre dem konkurransedyktige i et europeisk kunnskapsmarked. Ifølge OECD burde universitetene bruke ressursene strategisk for å skape internasjonalt fremragende forskning og utdanning. Inspirert av New Public Management anbefalte OECD å fristille universitetene fra staten og styre på armlengdes avstand for at ledelsens resultatansvar ville føre til bedre resultater (OECD 2002). Da universitetene fikk mulighet til å fristilles fra departementets direkte styring i 2001, grep NTNU som det første universitetet i Norge denne muligheten begjærlig. Dominert politisk av den prestisjefylte tidligere Norges Tekniske Høgskole (NTH) med lang tradisjon for utdanning av framtidige industriledere og nært samarbeid med industrien for å møte deres behov for innovasjoner og utdanning av kvalifiserte sivilingeniører, ønsket de reformen velkommen. Fra 2005 og utover ble valgte ledere suksessivt erstattet med ansatte, og arbeidet med strategisk styring av forskningen for å bli et internasjonalt fremragende universitet startet. Med NTNU som eksempel argumenterer jeg for at ledelsens strategiske styring truer universitets egenart fordi den truer de ansattes forskningsfrihet og enheten mellom forskning og undervisning gjennom krav om å søke ekstern finansiering av forskningen og ved å styre ressursene mot sentrale strategiske forskningsområder og potensielt fremragende forskergrupper.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleJakten på eksellens - en trussel mot forskningsfriheten i akademianb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber426-435nb_NO
dc.source.volume58nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for samfunnsforskningnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/ISSN.1504-291X-2017-04-04
dc.identifier.cristin1512173
dc.description.localcode© 2017 Author(s).This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)nb_NO
cristin.unitcode194,67,25,0
cristin.unitnameInstitutt for sosiologi og statsvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal